17 september 2007 -
Outperforming van een markt is moeilijk en maar zelden goed te sturen door het management. Uit Amerikaans onderzoek van McKinsey blijkt dat bedrijven die hun eerdere succes in groei of waardecreatie herhaalden, dit deden dankzij het perfectioneren of het aanhouden van hun initiële businessmodellen. Er bleken vier manieren voor bedrijven om uit te blinken.
Vier condities
In het eerste geval excelleren ondernemingen door het continu perfectioneren of `finetunen` van het businessmodel waarmee de onderneming in de eerste plaats is geworden. Dit bleek vooral voor hightechbedrijven, farmaceuten en retailers het geval te zijn. In de tweede plaats, vooral bij ondernemingen in de consumer goods en de farmacie, kapitaliseerden de ondernemingen op immateriële activa zoals merk en patenten om winstmarges en return on capital te vergroten. Een derde groep ondernemingen hield de performance op peil door de prijzen van hun producten te verhogen. De vierde groep ten slotte verbeterde gewoon de tot dan toe suboptimale operaties.
Bron:McKinsey Quarterly, MD Weekly