13 september 2007 -
Reclame- en communicatiebureaus hebben het afgelopen jaar hun kennis over mogelijkheden van crossmediale direct marketing vergroot. Ook zijn zij bereid een groter deel van hun budget aan crossmediale activiteiten te besteden. Dat blijkt uit het tweede cross dm-onderzoek van ReclameWeek en Copernica BV.
Aandeel
Het aandeel van cross dm binnen het dm-inkomen over 2006 lag bij 60 procent van de bureaus tussen de vijf en twintig procent en bedroeg bij één op de dertien bureaus 80 procent. Het bruto dm-budget in 2007 steeg ten opzichte van 2006 bij 79 procent van de bureaus. Het online marketingbudget steeg bij 87,1 procent.
Meer kennis en campagnes
Het aantal bureaus met `nauwelijks tot geen ervaring` met cross dm halveerde tot 7,7 procent, dat met `ruime ervaring` daalde met drie procent tot dertien procent. Alle bureaus hebben de afgelopen vijf jaar minimaal één cross dm-campagne gevoerd, 41,1 procent is goed voor meer dan tien cross dm-campagnes in vijf jaar. 75,8 procent stelt dat de inzet van cross dm voor het eigen bureau onvermijdelijk is.
Toekomst
De meest waardevolle kanalen vindt men websites in de vorm van mini-sites, landingpages en zoekmachine-advertising. Op de korte termijn verwachten de bureaus het meest van mobile-, community- en zoekmachine-marketing. voor bureaus is het van belang kennis van cross dm te hebben, vooral omdat klanten regelmatig met vragen komen.
Bron:Reclameweek, MD Weekly