13 september 2007 -
Organisaties moeten meer concrete acties met betrekking tot pestgedrag op het werk nemen. Dit kan in de vorm van het ontwikkelen van een Anti-pestbeleid. Dit stelt Rianda Sacré, studente Personeel en Arbeid aan de Noordelijke Hogeschool Leeuwarden, in haar scriptie Pesten op het werk. De scriptie wil antwoord geven op de vraag wat de meest voorkomende oorzaken zijn van pestgedrag op het werk en aanbevelingen formuleren voor managers om pesten te voorkomen.
Verschillende vormen
Pestgedrag op het werk kan zich in verschillende vormen uiten zoals dreigementen, sociaal isoleren, werken onaangenaam of onmogelijk maken, bespotten, roddelen, lichamelijk geweld en seksuele intimidatie, racisme of discriminatie. De meest voorkomende vorm van pestgedrag op het werk is het (in het openbaar) roddelen en het sociaal isoleren van de medewerker.
Machtsmisbruik
Daarnaast heeft de meest voorkomende soort van pesten te maken met machtsmisbruik. Hier is 70 procent van de medewerkers wel eens mee geconfronteerd. Andere machtspelletjes worden bijna net zo vaak genoemd, zoals ondermijnen van gezag (63 procent) en overstelpt worden door werk of kritiek (68 procent).
Discriminatie
Verder blijkt uit het Nationale Enquête Arbeidsomstandigheden 2005 dat discriminatie drie procent van de werknemers in Nederland treft. De Arbowet verplicht de werkgever dan ook een beleid te voeren dat de medewerkers beschermt tegen psychosociale arbeidsbelasting waaronder pesten ook valt.
Oorzaken
Er zijn verschillende oorzaken die leiden tot pestgedrag op het werk. Deze oorzaken zijn te onderscheiden in drie groepen namelijk persoonskenmerken, groepskenmerken en organisatiekenmerken. Slechte relaties onderling, persoonlijke problemen, jaloezie, afgunst, te weinig interesse vanuit het management en een gebrekkig personeelsbeleid zijn de belangrijkste oorzaken van pestgedrag op het werk.
Anti-pestbeleid
Pestgedrag komt vrijwel in allerlei organisaties voor. Daarom moet de werkgever een anti- pestbeleid ontwikkelen. Het percentage pestgedrag op het werk is vaak onbekend binnen de organisatie. Het blijkt dat er vaak een beleid ongewenste omgangsvormen aanwezig is binnen de organisatie, maar geen specifiek anti- pestbeleid. In een anti- pestbeleid staan afspraken over hoe de organisatie met pestgedrag omgaat.
Het opstellen van een anti- pestbeleid kan ervoor zorgen dat het welzijn van de medewerkers wordt bevorderd wat uiteindelijk kan leiden tot verbetering van de arbeidsproductiviteit. Naast de ondernomen maatregelen van de werkgever kan de medewerker zelf ook ervoor zorgen dat hij stabieler staat ten opzichte van het pestgedrag op het werk.
Bron:Marketing Online Scriptiewinkel
Goed om weer pesten op het werk onder de aandacht te brengen.
De problematiek van de vorige schrijfster is heel herkenbaar in mijn praktijk: helaas moet ik zeggen.
Ik ben benieuwd hoe een anti-pestbeleid eruit kan zien. Een landelijke campagne en het in beeld brengen van pesten bij een specifieke werkomgeving kan helpen. Het hele verhaal is erg herkenbaar. Als vertrouwenspersoon kom ik het vaak tegen. Pesten kan een uiting van een onderliggens probleem zijn. Konden mensen dit probleem maar gewoon communiceren in plaats van de sneeky manier. Pestkoppen moeten tot de orde geroepen worden. Ook mag gekeken worden waarom iemand pestobject is of zich gepest voelt. Daar zit ook vaak een deel van het probleem. Pesten is een signaal.
sandra
|
|
13
-
09
-
2007
|
08
:
35
uur
Ik zou elke HR medewerker & manager willen aanraden om het boekje ''Mobbing en pesten op de het werk te lezen'' van ''Sonja Emmerechts'' Kost 2.99 bij de slegte. Kijk voor adressen in de buurt bij de slegte site.
Ik ben zelf gepest en seksueel geintimideerd. Maar aan wie lag het natuurlijk? Aan mij!! Ik was lastig dus moest maar ziek thuis blijven. Want het probleem wordt bij het slachtoffer neergelegd. En dat vind ik kwalijk. Mijn manager had diverse keren op zijn donder gekregen van zijn baas. Want de hele afdeling had er last van. Maar waarschijnlijk wist hij veel van andere mensen,dus konden ze er niets aan doen. Ik vind het dus ook onbegrijpelijk dat een slachtoffer altijd weg moet en niet de dader. Mijn collega's waren die toekeken,waren zowel slachtoffers als daders. Zij deden niets. Maar waren ook overgeleverd aan de macht van deze persoon.
Naar anders werk zoeken is ook moeilijker voor een slachtoffer. Omdat het probleem volgens werkgever bij het slachtoffer ligt,haalt ie die nog meer naar beneden. Dus kansen zijn ook verkeken op de arbeidsmarkt. En ik wil dit zeggen aan alle managers. Veroordeel een slachtoffer niet.
HET BEDRIJF WAAR HIJ/ZIJ WERKTE IS ARBEIDSONGESCHIKT,NIET HET SLACHTOFFER.
Want als het zo was,waarom hebben ze hier prive vaak geen last van. Omdat het de daders zijn die hun gedrag moeten veranderen of anders moeten ze eruit vliegen.
Het enigste wat ECHT zal helpen tegen pesten is om de werkgever aansprakelijk te stellen voor geestelijk en arbeidschade die ze aanrichten.
Als dit tonnen gaat kosten,dan denk de werkgever wel na om het niet op te nemen voor het slachoffer. Het moet wel aanstotelijk zij bewezen dat het slachtoffer gemobed (gepest) wordt.
Maar dan weet ik zeker dat het bedrijf iets wil doen aan het pesten.
Slingeraapje
|
|
17
-
09
-
2007
|
12
:
44
uur
Ik heb binnen het ministerie van Justitie, meegemaakt dat een locatiedirecteur een inrichtingspsycholoog impliciet uitmaakte voor homoseksueel tijdens diens afscheidsborrel. Ik denk dat machtsmisbruik vaker dan niet afkomstig is van de leider(s) en daarom moet het vooral op dat niveau aangepakt. 'Alles wat eronder hangt' volgt dan automatisch volgens het principe Monkey C, Monkey Do. Zo eenvoudig is het en men heeft het nog altijd niet door lijkt wel. Zie ook maar eens hoe onze minister van justitie de Nederlandse bevolking treitert en tergt met betrekking tot het schandaal rond Secretaris Generaal Joris D. Lees Tip =>>>>> (Klik hier)
de kat
|
|
18
-
09
-
2007
|
10
:
02
uur
Soms moet een geestelijke aandoening eerst nog erger worden voordat de aandoener de gevolgen van zijn ziekte voor zijn natuurlijke en zakelijke omgeving beseft. Ik zie daarom wel wat in een cursus vakkundig terugpesten. Maak theater van je kater en krap terug!
Dat is heel goed van/voor je maar slecht natuurlijk voor het bedrijf wat je achter hebt gelaten en de mensen die daar werken.
Met vriendelijke groet
Lia Donkers
W.
|
|
17
-
03
-
2008
|
11
:
16
uur
Hallo,
Ik zelf had (tja,helaas moet ik ''had'', zeggen)ook met zo'n manager te maken die iedereen in zijn macht wilde hebben en ook het meerendeel van het personeel vond het op een gegeven moment ook normaal, hoe de manier van met elkaar omgaan daardoor werd. Ik heb het uiteindelijk maar opgegeven.
Alle medewerksters op die afdeling zijn bang dat er ontslag volgt als ze de mond open doen.
En deze manager wordt dan ook nog eens de hand boven het hoofd geboden door het hoofdkantoor.
Dit is niet de manier zoals het hoord is mijn conclusie en daarom ben ik ergens anders gaan solliciteren, en daadwerkelijk vertrokken. Ik werk nu ergens waar iedereen gelijk is en is de manager niet gevuld met zijn machtspositie.
groetjes W.