12 september 2007 -
Consumenten besteden meer tijd online dan aan welk ander marketingkanaal ook. De rol van marketeers en consumenten verandert hierdoor fundamenteel. Voor de meeste marketeers is de beste online strategie om de online ervaring te zien als kernonderdeel van wat het merk biedt. Het merk is niet het logo, de boodschap of wat u verkoopt. Het merk is hoe u uw klanten de kans tot interactie biedt en hoe u daarop reageert.
Loyaal merk
De rollen zijn omgedraaid: het gaat er niet om loyale klanten te kweken, het gaat erom een ‘loyaal merk’ te worden. Marketeers zouden daarbij drie soorten voordelen moeten opbouwen, die ze vervolgens beter moeten exploiteren dan concurrenten:
- Assetvoordeel: continu bouwen aan community’s van klanten.
- Schaalvoordeel: continu verzamelen, interpreteren en gebruiken van grote hoeveelheden digitale informatie over het publiek en de mediakanalen.
- Procesvoordeel: het inschakelen van een netwerk van perspectieven en partners om baanbrekende programma’s te ontwikkelen. Grootse online ideeën kunnen immers alleen ontstaan uit teams zonder scheidslijnen tussen creatief, media, promotie en analyse.
bron: Journal of Advertising Research/Marketingonline