11 september 2007 -
Binnen het Nederlandse bedrijfsleven is een gebrek aan kennis en professionalisme bij het versturen van eigen e-mailmarketinguitingen als nieuwsbrieven of e-folders. Dit blijkt uit onderzoek van De Vos & Jansen Marktonderzoek. Meer dan de helft van de onderzochte bedrijven blijkt bovendien niet te weten wat spam is.
Respons
Zo'n 40 procent van de bedrijven verstuurt mailings zonder verkregen opt-in of opt-out mogelijkheid, of weet zelfs niet wat die termen inhouden. En meer dan de helft van de bedrijven weet niet wat spam is. Ook heeft men weinig zicht op het succes van de e-mailmarketingcampagne. En de meerderheid van de bedrijven weet niet of de respons op hun mailings hoger is dan bij de concurrentie.
Informatieverstrekking
Acht op de tien bedrijven die gebruik maken van e-mailmarketing versturen nieuwsbrieven. Men maakt veel minder gebruik van e-folders, e-mailfacturen of viral marketing. De grote meerderheid van de bedrijven voert de e-mailmarketing volledig zelf uit. Men besteedt nauwelijks uit aan gespecialiseerde bedrijven. Het voornaamste doel van de e-mailings: het verstrekken van informatie. Van het genereren van omzet of acquisitie van nieuwe klanten is minder vaak sprake.
Toekomstverwachtingen
De meeste bedrijven denken dat het belang van e-mailmarketing toe zal nemen, met name in de vorm van e-mailings. Ongeveer vier op de tien verwacht over vijf jaar zelfs helemaal geen papieren mailings meer te versturen. Het succes van e-mailmarketing vormt echter ook een bedreiging. Op dit moment vindt 42 procent al dat het huidige aantal e-mailings een succesvolle e-mailmarketingcampagne kan bedreigen.
Bron:Marketing Online