zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Werknemer weet wat hij waard is – en handelt daarnaar

10 september 2007 - De tijd dat werknemers dankbaar zijn voor wat hun werkgever biedt, zijn allang voorbij. Tegenwoordig weten goede krachten maar al te goed dat ze schaars zijn en vragen – en krijgen – ze flinke salarissen. En uit Amerikaans onderzoek van Robert Half International en CareerBuilder.com blijkt dat de strijd om talent nog lang niet uitgevochten is.

Moeilijk


Maar liefst negen van de tien HR-managers zeggen dat hun werk momenteel moeilijker is dan een jaar geleden en meer dan een kwart denkt dat dit alleen nog maar erger zal worden. Bijna zes van de tien klagen dat ze vrijwel geen gekwalificeerde mensen kunnen vinden. Vooral leidinggevende en ICT-functies blijken moeilijk te vervullen. En daar zijn getalenteerde werkzoekenden zich maar al te goed van bewust. Bijna zes van de tien zeggen dat ze nu een veel hoger salaris kunnen bedingen dan vorig jaar. 

Machtsverschuiving

Max Messmer, CEO van Robert Half International: "Om succesvol te werven, moeten ondernemingen de voordelen om voor hen te werken meer en meer ‘verkopen’. Degenen die de positieve en unieke aspecten van hun bedrijfscultuur het best over weten te brengen hebben een significant voordeel boven hun concurrenten." Ook de beloning speelt een rol. Eén op de vijf werkgevers zegt moeite te hebben met het binnenhalen van gekwalificeerd personeel omdat ze geen concurrerend salaris kunnen bieden. Vier van de tien zijn van plan meer loon te bieden aan nieuwe werknemers. Ze moeten wel, want zes van de tien werkzoekenden zullen een hoger salaris vragen als ze van baan wisselen. Vorig jaar waren dat nog minder dan drie van de tien. "De macht is duidelijk verschoven naar de werknemer," stelt Matt Ferguson, CEO van CareerBuilder.com. "Werknemers worden steeds agressiever in hun looneisen, zowel richting hun huidige als potentiële werkgever. Werkgevers moeten echter onthouden dat, hoewel een goed salaris de werknemer in eerste instantie verleidt, de bedrijfscultuur, het gevoel gewaardeerd te worden en ontwikkelmogelijkheden uiteindelijk bepalen of een werknemer bij hen blijft." 

Beleid
Bijna een derde van de ondernemingen heeft het afgelopen jaar dan ook een beleid ontwikkeld om het personeelsverloop te verlagen. De populairste maatregelen zijn bonussen (23 procent), salarisverhogingen (zestien procent), het verbeteren van de werkomgeving (vijftien procent) en betere doorgroeimogelijkheden (tien procent). Werknemers blijken echter met name gevoelig voor flexibele werktijden (65 procent), thuiswerkmogelijkheden (33 procent), aandelenopties (33 procent) en fitnessen op het werk (31 procent).

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Hoogopgeleide starter steeds veeleisender
 Werknemer is weg als promotie uitblijft
 It'ers mogen zelf salaris invullen
 IT'ers doen steeds vaker beroep op personal agent
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10