10 september 2007 -
De creatie van een effectieve slogan voldoet aan verschillende vuistregels. Hoewel slogans een belangrijk element vormen van de identiteit van een merk en veel bijdragen aan de waarde van dat merk, is er weinig bekend over hoe een effectieve slogan tot stand komt. Onderzoekers van de California State University en de Drexel University deden er onderzoek naar.
Positionering Bijna elk merk wordt ondersteund door een slogan. Slogans ondersteunen niet alleen het merkimago en zorgen voor herkenning en merkdifferentiatie, ze dragen ook veel bij aan de positionering van het merk. Toch zijn maar weinig marketeers in staat zelf goede slogans te verzinnen. De creatie van effectieve slogans kent zeven principes.
Zeven regels Zo mag de slogan het merk niet beperken door een te nauwe definiëring - het merk moet ook op de lange termijn inzetbaar zijn. De slogan moet voorts helder de usp`s van het merk communiceren en direct aan het merk gerelateerd zijn. Niet alleen moet de slogan consistent terugkeren in alle reclame-uitingen en verpakkingen, in de slogan moet altijd de merknaam voorkomen. Een slogan moet duurzaam zijn en continu herhaald worden. Het gebruik van soundbytes blijkt positief te werken op de herinnering. Evenals een gematigd niveau van syntactische en semantische complexiteit.