Meer geld voor internetreclame dan voor radioreclame
7 september 2007 -
De uitgaven voor online advertenties zouden in de VS tegen 2008 voor het eerst hoger liggen dan die voor radioreclame, dat voorspelt eMarketer. De radio industrie is de laatste eeuw in grote lijnen onveranderd gebleven, maar met de komst van internetradio, satelliet radio, podcasting en high-definition radio is de eerste grote technische revolutie ook in radioland stilaan een feit.
Barometer
De reclamebudgetten vormen een van de belangrijkste barometers bij de analyse van mediatrends. Als in 2008 de uitgaven in online reclame die voor radio advertenties voorbij steken, is dat een goede indicatie voor de veranderingen in het medialandschap. eMarketer schat dat de uitgaven voor internetadvertenties in de VS dit jaar zullen stijgen tot 21,7 miljard dollar, een stijging van 4,8 miljard dollar tegenover 2006. De uitgaven voor radioreclame groeien veel trager:van 20,1 miljard dollar in 2006 naar 20,4 miljard dollar in 2007.
Geen zorgen
Die cijfers betekenen niet dat radiomakers zich zorgen moeten maken over het voortbestaan van hun beroep. Het radiopubliek is nog steeds een veelvoud van dat voor internetradio. 283 miljoen Amerikanen zouden volgens cijfers van Bridge Ratings wekelijks naar de radio luisteren, bijna het tienvoudige van het aantal luisteraars dat op een internetradio afstemt. Toch blijkt uit een aantal onderzoeken dat de rol van traditionele radio in het leven van mensen kleiner wordt. Cijfers van Arbitron en Edison Media Research geven aan dat Amerikanen radio minder belangrijk vinden dan TV of internet. Voor zeventien procent van de respondenten is radio vandaag het medium waar ze het meest aan hebben. In 2002 was dit nog 26 procent. Het aantal mensen die het internet als belangrijkste medium aanduidden, steeg sinds 2002 met dertien procent, van twintig naar 33 procent in 2007.
Bron:6minutes