zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Zeven handige feedbacktips

6 september 2007 - Dankzij goede feedback groeien uw werknemers en worden ze nog beter in wat ze doen. Verkeerde feedback heeft daarentegen een desastreus effect. Zorg dus dat u zich bekwaamt in het geven van opbouwende kritiek; naast luisteren is dit immers een cruciale vaardigheid van een goede manager. Hieronder zeven tips voor een goed evenwicht in positieve en negatieve feedback.

1. Sla niet door


Geef uw medewerkers een passende mix van lof en kritiek. Waardering voelt het best als die eerlijk verdiend is en oprecht gegeven wordt. Heeft u niets positiefs te melden, zeg dan liever helemaal niets. Alleen maar kritiek geven werpt alleen maar muren op. 

2. Richt u op gedrag en dingen die verbeterd kunnen worden
Geef constructieve suggesties waar iemand echt mee aan de slag kan. 

3. Wees positief
Praat en gedraag u op een manier die uw goede bedoelingen benadrukken. Benadruk de positieve dingen die u opvallen. Bruikbare feedback is de basis van een goede relatie met uw medewerkers. 

4. Wees tactvol

Vertrouwen is snel geschaad. Wees dus tactvol als u iets negatiefs te melden heeft. probeer altijd het beste in de ander naar boven te brengen. 

5. Wees er op tijd bij

Haal geen oude koeien uit de sloot. Komt uw kritiek veel later na de slechte prestatie komt, dan voelt dat vaak zeer beledigend en heeft het al helemaal geen toegevoegde waarde meer. 

6. Houd rekening met de omstandigheden
Omstandigheden kunnen de oorzaak zijn van een slechte prestatie. Houd ook rekening met de omstandigheden waarin u met uw kritiek komt. Als iemand er niet klaar voor is of er zijn aandacht niet bij heeft, gaan uw woorden het ene oor in, het andere uit. Ze kunnen zelfs negatief uitpakken. 

7. Houd rekening met de plaats
Lof moet zoveel mogelijk openlijk gegeven worden; het motiveert anderen. Negatieve feedback geeft u bij voorkeur in een één-op-één situatie.

Deze tips zijn afkomstig van Robert Jerus, directeur van Success Dynamics International.


Bron: Topten.org
 
 Doorsturen   2 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Feedback van manager leidt tot stress bij medewerkers
 Feedforward verfrissender dan feedback
 Feedback geven en krijgen gebeurt mondjesmaat
 Vrouwen kunnen niet goed tegen kritiek van de baas
 
 
reacties
 
N. Dragt  |   | 
7-09-2007
 | 
00:40 uur
Wat een respectvolle tips voor het geven van feedback. Tips die in de meeste trainingen vaak achterwege gelaten worden, omdat de techniek zelf schijnbaar te moeilijk is.

Ik zou bij tip 5 zelfs aangeven, dat laat met feedback komen door veel ontvangers gezien zal worden als een teken dat er gezocht wordt naar een stok om te slaan. In zo'n geval zullen veel ontvangers waarschijnlijk hun heil zoeken in weerstand of ontwijken. De kans is zelfs groot, dat ze verongelijkt zullen gaan rondbazuinen dat je plannen hebt met de afdeling, want je legt op alle slakken zout.
Daarbij denk ik ook wel, dat als je niet op het moment zelf iemand kunt aanspreken of binnen twee dagen, het verder geen zin meer heeft. Dan kun je beter kijken naar de dingen die de dagen na het incident goed gedaan werden.

Wat waarschijnlijk ook goed is om feedback effect te laten hebben, is de ontvanger prijzen als hij of zij iets doet met de feedback. Dan weet de ander dat je niet alleen kijkt naar wat er verkeerd gaat, maar dat je ook kijkt naar wat er goed gaat. Dat is nog motiverender ook, om de volgende nog beter te luistern naar de feedback van anderen. Veranderen naar aanleiding van feedback levert namelijk aandacht op.

Wat dat betreft kun je als manager waarschijnlijk nooit genoeg het goede voorbeeld geven.
Ton  |   | 
11-09-2007
 | 
12:21 uur
Tip 1 tot en met 7 zijn aandachtpunten voor mijn vorige leidinggevende. Deugde er niks aan dan? Jawel hij was meestal afwezig! (letterlijk en figuurlijk)


REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10