5 september 2007 -
Het lijkt misschien of goede manieren en beleefdheid steeds schaarser worden op de werkvloer, maar volgens nieuw onderzoek zijn die dingen cruciaal als je carrière wilt maken. Maar liefst 95 procent van de CEO’s die ondervraagd werden door NFI Research vinden goede manieren van invloed zijn op de promotiekansen van een werknemer; voor tweederde zijn ze van zeer grote invloed.
Promotie
Vooral in kleinere ondernemingen spelen goede manieren een belangrijke rol. Zeven van de tien directeuren van kleine ondernemingen noemt beleefdheid doorslaggevend voor de promotiekansen; in grote ondernemingen is dat 55 procent. "Het is essentieel dat iemand goed op kan schieten met zijn collega’s en goede manieren liggen daaraan ten grondslag," aldus een van de respondenten.
Ondermijnend gedrag
Uit onderzoek door dr. Barbara Griffin, organisatiepsycholoog verbonden aan de University of Western Sydney, bleek eerder dat goede manieren nog meer invloed hebben op de werkvloer. Collega’s of managers die onbeleefd zijn, hebben namelijk een duidelijk aantoonbaar negatief effect op de betrokkenheid en productiviteit. Ze ontdekte bovendien dat een op de vijf werknemers minstens eens per maand getuige is van ernstig onbeleefd gedrag. "Onbeleefde en ondermijnende collega’s zijn die personen die je oordeel continu in twijfel trekken, je buitensluiten, je onderbreken terwijl je aan het woord bent, kleinerende opmerkingen maken en bewust informatie achterhouden," stelt Griffin. "Dit gedrag is subtieler en moeilijker te ontdekken dan regelrechte pesterijen maar heeft een enorme invloed op de betrokkenheid van werknemers. Het kan zelfs stress en gezondheidsproblemen veroorzaken. Zelfs als het maar zo nu en dan voorkomt."