4 september 2007 -
Bedrijven staan onder continu toenemende druk om de productiviteit van werknemers te verhogen en kosten te verlagen. Zij zien de inzet van technologie steeds meer als een manier om dit te bereiken door bijvoorbeeld flex- en telewerken mogelijk te maken. Dit blijkt uit onderzoek van IT-dienstverlener Dimension Data onder bedrijven in Europa, de Verenigde Staten, het Midden-Oosten, Azië en Afrika.
Productiviteitsverhoging
Van de onderzochte bedrijven voert 41 procent productiviteitsverhoging aan als reden voor het invoeren van flexwerkmogelijkheden. Voor dertien procent is de belangrijkste reden het behoud van werknemers. Twaalf procent zet flexwerken in als onderdeel van reeds bestaande of geplande thuiswerkinitiatieven. Statistieken per land tonen aan dat bij het invoeren van flexwerkinitiatieven in het Midden-Oosten en Afrika de nadruk ligt op productiviteit, in Europa op zowel productiviteit als thuiswerkmogelijkheden, en in de VS en Azië op productiviteit en het behoud van werknemers.
Technologie
Opvallend is dat de inzet van technologie bij flexwerkinitiatieven nog behoorlijk achterblijft. Volgens het onderzoek biedt 56,7 procent van de onderzochte bedrijven flexibel werken aan met een actieve IT-ondersteuning, 14,6 procent biedt flexwerkers geen aparte IT-ondersteuning en in 28,7 procent van de bedrijven kunnen werknemers niet flexibel werken. Mobiele telefonie en toegang via een Virtual Private Network (VPN) zijn de meest gebruikte communicatiemiddelen voor flexwerkers. Bedrijven gaven wel aan plannen te hebben om meer technologische ondersteuning te geven aan flexwerkers, zoals instant messaging, om de productiviteit te stimuleren.