3 september 2007 -
Nu de vacatures voor het oprapen liggen, zijn uw werknemers eerder geneigd van baan te wisselen. Zaak dus om ze voor u te blijven winnen en de verleiding aan de andere kant te overtreffen met uw eigen beleid. Zibb geeft enkele tips.
1. Zorg ervoor dat werknemers in balans zijn
Werknemers zijn geen machines. Soms zijn ze om een of andere reden uit balans. Bij computerproducent IBM hebben ze dé manier gevonden om hun werknemers in balans te houden: meditatie. Als onderdeel van het verzuimbeleid biedt IBM zijn werknemers al zo’n veertien jaar Zen-meditatiecursussen aan. Alles draait hier om een ontspanningsoefening. Werknemers concentreren zich beter en slapen ook beter dankzij de meditatie. Het personeelsverloop en het ziekteverzuim is slechts drie procent. Klinkt dit voor u te zweverig? Een goed sportbeleid binnen uw bedrijf zorgt ook voor balans. Een gezond lichaam is ook een gezonde geest.
2. Geef speciale doelgroepen in uw bedrijf extra aandacht
Speciale programma’s gericht op bepaalde doelgroepen binnen een bedrijf kunnen een positieve invloed hebben op het personeelsbehoud. Denk bijvoorbeeld aan taalcursussen voor allochtone werknemers. Schoonmaakbedrijf Mas Dienstverleners geeft Nederlandse taallessen aan zijn allochtone werknemers. Dit zorgt voor betere motivatie, laag ziekteverzuim én nauwelijks personeelsverloop. Een andere manier is een speciaal ouderen-en jongerenbeleid. Een ouderenbeleid houdt mensen langer inzetbaar door bijvoorbeeld persoonlijke opleidingsplannen, doorstroommogelijkheden en ziekteverzuimbegeleiding. Een jongerenbeleid moet jongeren binnenhalen en binnenhouden. Middelen daarvoor zijn bijvoorbeeld leerwerktrajecten, begeleiding op de werkvloer door oudere werknemers.
3. Zorg voor wederzijds vertrouwen
Als aantrekkelijke werkgever moet u ook zorgen voor onderling vertrouwen op de werkvloer, uw werknemers de ruimte geven om zichzelf te zijn en zo nu en dan fouten te maken. Zo verzekert u zichzelf niet alleen van een langdurige relatie, maar ook van gemotiveerde werknemers die initiatieven durven te nemen. Bij consultancybureau Pentascope is wederzijds vertrouwen een stokpaardje. Geheimen en politieke spelletjes zijn taboe. Van iedereen wordt verwacht dat men zich eerlijk en oprecht uitspreekt. Er heerst een informele sfeer binnen de organisatie en er wordt gewerkt met korte communicatielijnen. Dat levert resultaat: het ziekteverzuim is laag, 2 procent. En het bedrijf weet werknemers lange tijd aan zich te binden.
4. Toon waardering
Werknemers krijgen graag waardering voor hun arbeid. Als aantrekkelijke werkgever geeft u uw personeel zo nu en dan ook een ‘aai over de bol’ in de vorm van bijvoorbeeld een loonsverhoging, dertiende maand, bonus of winstuitkering. Vindt u dat niet genoeg, dan kunt u een stapje verder gaan. Zoals bij de Moes Bouwgroep. Hier krijgt iedere werknemer bij indiensttreding één aandeel in de Bouwgroep, ongeacht de functiebeschrijving van de werknemer. Het resultaat is zeer betrokken werknemers. Zo’n 95 procent van de aandelen is in handen van het personeel. En het personeelsverloop is zeer laag. Gaat dit u te ver? Denk dan aan middelen als een cadeautje, een bedrijfsuitje of een maand sabbatical cadeau.
5. Leef u in in de mens achter de werknemer Vooral tweeverdieners met kinderen moeten vaak halsbrekende capriolen uithalen om zowel het gezin als hun werk goed te managen. Een aantrekkelijke werkgever begrijpt dat zowel zijn werknemers als hijzelf hier niet bij gebaat zijn en doet er alles aan om het zijn werknemers gemakkelijker te maken om de balans tussen privé en werk te vinden. Bijvoorbeeld met een extra bijdrage aan de kinderopvang, extra ATV-dagen, of flexibele werktijden. Verzekeraar Interpolis biedt zijn werknemer de mogelijkheid om een aantal dagen per week te telewerken. Zo’n duizend werknemers maken gebruik van deze regeling. Volgens Interpolis levert dit beleid tevreden en betrokken werknemers op die graag een extra stap zetten.
6. Wees goed voor uw omgeving
Bedrijven buitelen over elkaar heen om een zo duurzaam en/of maatschappelijk verantwoord beleid te voeren. Ze bestrijden de ongelijkheid in de wereld, pakken de milieuvervuiling aan en pogen de honger in Afrika op te lossen. Duurzaam en/of maatschappelijk verantwoord ondernemen is goed voor je imago. Als aantrekkelijke werkgever moet u ervoor zorgen dat u goed voor uw omgeving bent. En dat hoeft helemaal niet ingewikkeld of duur te zijn. Zo zijn gezonde arbeidsomstandigheden een goed voorbeeld.
Bron:Zibb
Leuk om te lezen, maar het voegt niet zoveel toe. Als je zorgt voor een redelijke werkdruk, zeker niet te weinig, een goede sfeer, onderling begrip, dat irritaties worden opgelost en dat er ruimte is voor waardering van de medewerkers hoef je echt geen halsbrekend toeren uit te halen. Met deze eenvoudige middelen heb ik al jaren een zeer laag ziekteverzuim
H. Zandbergen
|
|
7
-
09
-
2008
|
21
:
51
uur
IN DE KRANT?
Voor een wekelijkse rubriek in een landelijk dagblad schrijf ik stukjes over bijzondere arbeidsvoorwaarden, zoals kortingen of bedrijfsmasseurs, bedrijfskappers, sportabonnementen, extra doorgroeimogelijkheden voor vrouwen, vrij om te surfen als er veel wind staat (van een bedrijf in de duinen). Heeft uw organisatie ook een of meer bijzondere extraatjes voor uw werknemers, neem dan contact met me op. Wellicht kan ik daar dan over schrijven in mijn rubriek. Liefst eerst aanmelden per mail: heidi.zandbergen@daxis.nl