3 september 2007 -
Plezier in het werk vermindert de werkdruk. Volgens Huub Pennock, geregistreerd ergonoom en adviseur van Ergo-Balans, is werkplezier vaak doorslaggevend voor medewerkers. De werknemer vindt het belangrijk om plezier te hebben in het werk, terwijl de leidinggevende hier vaak geen oog voor heeft. Hierdoor krijgt plezier op de werkvloer ook geen prioriteit en kunnen werknemers een toenemende werkdruk ervaren.
Steeds meer druk
Het aantal medewerkers dat een hoge werkdruk ervaart, neemt al jaren steeds verder toe. Dat blijkt uit cijfers van het ministerie van SWZ. In 2003 en 2004 had 31 procent van de werknemers in Nederland te maken met hoge werkdruk. Dat is opgelopen naar 32 procent in 2005 en naar 33,8 procent in 2006. Hieruit blijkt dus dat bedrijven er niet in slagen om de werkdruk te verlagen. Volgens Pennock komt dit door het feit dat werkdruk veroorzaakt wordt door diverse factoren. De managers vormen echter een belangrijke factor, want zolang zij werkplezier niet onderkennen, zal de werkdruk blijven toenemen.
Rol manager
Om de werknemer plezier in het werk te laten krijgen, moet de manager zorgen voor duidelijkheid, inspiratie en regelvrijheid. Door de medewerkers niets te verplichten maar samen de te behalen resultaten te bepalen en ze vrijheid te geven, krijgt de medewerker vertrouwen en plezier in het werk terug.
, MD Weekly