3 september 2007 -
Werknemers die trots zijn op het bedrijf waarvoor ze werken, zijn meer betrokken, efficiënter en dus ook goedkoper. Dit stelt Alex Klein, docent aan de Nyenrode Business Universiteit. In het kader van zijn promotieonderzoek ontwikkelt Klein een marketingmodel waarmee de betrokkenheid van werknemers bij het bedrijf gekoppeld wordt aan financiële resultaten. Dit meldt Zibb.
Funest
Uit onderzoek blijkt dat het slecht gesteld is met deze betrokkenheid van de werknemers. De helft voelt zich nauwelijks betrokken bij het bedrijf waarvoor hij werkt. "Een kwart van het personeel saboteert zelfs passief de boel," aldus de onderzoeker aan De Telegraaf. Dit is volgens Klein funest voor de concurrentiepositie van een bedrijf. "'Kijk bijvoorbeeld naar Ordina. Dat verloor afgelopen dinsdag ruim zeven procent van haar beurswaarde nadat de directie tegenvallende winstcijfers bekendmaakte, volgens het management omdat het bedrijf onvoldoende gekwalificeerd personeel kan vinden. Een werkgever moet dus zorgen dat werknemers trots zijn om bij zijn bedrijf te mogen werken."
Beloning
Met de toenemende vergrijzing en groeiende krapte op de arbeidsmarkt wordt het voor bedrijven alsmaar moeilijker om vacatures in te vullen. Volgens Klein wordt het in de toekomst dan ook steeds belangrijker dat werkgevers inzetten op loyale werknemers. Dit gaat echter niet vanzelf. "Loyaliteit kweek je niet met een incidentele bonus of een periodieke loonsverhoging. Dat kan alleen met intrinsieke beloningen, van een scholingstraject tot het vergoeden van de zorgverzekering van het gezin van een werknemer," stelt de promovendus.
Familiegevoel Daarnaast raadt hij managers van bedrijven waar een 'familiegevoel' aanwezig is aan om dit wij-gevoel te koesteren. 'Managers die dit willen uitbannen, zijn verkeerd bezig', aldus Klein. "Het wij-gevoel onder het personeel is juist van levensbelang voor een bedrijf."
Bron:Zibb
Een vervolg op artikelen in de krant, werkgevers willen het ''familiegevoel''terug bij hun werknemers.
Dank je de koekoek, na jaren van bezuinigen op personeel, reorganisaties, fusies, overnames, sluiting van bedrijven, willen we het familiegevoel terug.
Natuurlijk willen we dit nu, want iedere werknemer die weggaat moet vervangen worden en waar haal je die nu vandaan.
Bij overschot van aanbod van personeel kan je heel arrogant de waarden van mensen aan je laars lappen, maar nu wordt het anders.
Gelukkig zijn er nog steeds bedrijven die ondanks de zware druk van b.v. de economie of aandeelhouders, hun beleid t.a.v. de mensen steeds de juiste waarde heeft toegekend.
Deze bedrijven vinden nog steeds relatief gemakkelijk nieuw personeel.
Maar is dit onderwerp wel echt aan de orde, volgens mij zijn de werkgevers bezig met het versoepelen van het ontslagrecht.
Ja dat kweekt het familiegevoel en motiveert hun werknemers tot het uiterste.
Het geld bepaalt het gevoel van de werkgevers t.a.v. hun personeel.
Het heeft nog steeds niet de aandacht en de urgentie van de werkgevers, dus een leuk artikel met geen nieuws!