30 augustus 2007 -
Werkgevers bemoeien zich steeds meer met de gezondheid van hun personeel. Bij het aannemen van nieuwe medewerkers en bij het beoordelingsgesprek staat de fysieke en mentale gesteldheid van het personeel nadrukkelijk op de agenda. Dit komt naar voren in het HRpraktijk Panel-onderzoek onder 850 P&O’ers.
Gedrag buiten werktijd
Een kleine meerderheid spreekt medewerkers ook daadwerkelijk aan op ongezond gedrag tijdens werktijd. Aanmerkelijk terughoudender is men ten aanzien van ongezond gedrag buiten werktijd: slechts 24 procent durft daar kritisch over te zijn.
"In principe mag je alleen bij functies waarvoor je fit moet zijn harde fitheidseisen stellen," is de mening van Jan Aartsen, bedrijfsarts en directeur van Alexander Calder Arbodiensten. "De slogan ‘een gezonde medewerker is een betere werknemer’ gaat zeker op, maar als je hiervoor zaken gaat verplichten, raak je op een hellend vlak. Werkgevers moeten zich niet met het privégedrag van hun werknemers bemoeien."
Hoe groter, hoe meer verzuim
Bijna de helft van de respondenten geeft overigens aan dat het verzuim de afgelopen twee jaar is afgenomen; dit loopt gelijk op met de eigen inspanningen voor het herstel van medewerkers. Wel ligt het gemiddelde verzuimpercentage bij grotere organisaties (boven de 500 medewerkers) met 5,9 procent beduidend hoger dan bij kleinere: 3,2 procent bij bedrijven onder de 20 mensen.
"De bedrijfscultuur veroorzaakt het verschil," aldus Aartsen. "Bij organisaties met meer dan honderd man merk je vaak niet eens dat iemand weg is. Je kunt inzetten op een verbetering van de gedragskant. Zorg ervoor dat medewerkers zowel sociaal als inhoudelijk het gevoel krijgen dat de afdeling niet zonder hen kan."
Bron:HR Praktijk
Het lijkt erop dat de betutteling weer een come back aan het maken is.
OK, wij doen aan een warming up voorafgaand aan de werkdag. Even de spieren en gewrichten die mensen gebruiken opwarmen. Maar een operator bij ons is een top sporter, dus warming up is normaal.
Maar we hebben gewoon vette happen in de kantine in onze nederlandse plant, en de buitenlanders komen graag langs voor een kroket.
De opmerking dat je bij een bedrijf van meer dan 100 man niet merkt dat er iemand weg is vind ik nogal naief. Merk je dat niet dan is je organisatie niet ''lean'' genoeg, heb je gewoon teveel mensen en daar zou best de oorzaak van het verzuim ook kunnen zitten.
Tja, meneer Aartsen bevestigt alleen het vooroordeel over ARBO diensten maar weer. Ze richten zich op een paar, vaak door idealisme ingegeven, items en zien het grotere geheel totaal niet.
heer Ron Ladage
|
|
3
-
09
-
2007
|
13
:
08
uur
Nog steeds een beetje in vakantiestijl? Erg mager artikeltje met te vlug getrokken conclusies.
Dat het ziekteverzuimpercentage de laatste twee jaar omlaag is gegaan, dat had dhr. Aartsen moeten weten, komt o.a. door de werking van de Poortwachterwet.
Als directeur van een Arbo-dienst moet hij echter wel beter weten hoe het in bedrijven eraan toe gaat.
Er zijn Arbo-diensten die zich daar in verdiepen en met goede acties binnen bedrijven goed werk verrichten.
Wanneer er bij een bedrijf iemand ziek is en deze persoon wordt niet gemist, dan wordt het tijd om je bedrijf eens goed door te lichten.
Ja Ad, je weet waar je over praat, praktijk is toch de beste leermeester, je gaat minder naar onzin kijken en beter handelen.
De concurrentie tussen Arbo-diensten is moordend geweest en de grote (ziektekosten)verzekeraars hebben de meeste bedrijven in handen gekregen.
Komen we de komende jaren nog wel achter wat dat gaat betekenen.
Het geeft in ieder geval aan dat er nog veel geleerd moet worden bij de Arbo-diensten en niet alleen over gezondheid, maar zeker meer over hoe je een bedrijf runt.