zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

E-commerce stijgt explosief, en daarmee het misbruik

29 augustus 2007 - E-commerce floreert. Webwinkels schieten als paddenstoelen uit de grond en online winkelen mag zich in een explosief stijgende populariteit verheugen. Maar de risico's van die hausse nemen ook hand over hand toe. Uit de jongste ICT Barometer van Ernst & Young, blijkt dat niet alleen consumenten, maar ook bedrijven zich onvoldoende bewust zijn van de risico's van online winkelen. De gevolgen kunnen desastreus zijn.

Bedrijfsaankopen


Van de ondervraagden zegt bijna 60 procent dat het dit jaar voor bedrijfsaankopen vaker van internet gebruik heeft gemaakt dan in het jaar ervoor. Bij bedrijven is ook een stijging merkbaar in zowel de elektronische inkoop als de elektronische verkoop. Daarnaast is de frequentie van online winkelen en prijzen vergelijken aanzienlijk gestegen. Was dit vorig jaar gemiddeld slechts enkele malen per maand, inmiddels is dit toegenomen tot enkele malen per week. De populariteit van het thuis online winkelen is onder de ondervraagden vooral gegroeid bij 50-plussers en mannen, zo blijkt uit het onderzoek. 

Levering

"Het is mogelijk om altijd en overal je zaken online te regelen. Wat echter verbazingwekkend is, is dat in Nederland de flexibiliteit in de aflevering aan huis niet meegaan met de ICT-mogelijkheden in deze tijd," zegt Jacob Verschuur, directeur ICT Leadership bij Ernst & Young. "Op de meeste plekken ter wereld kun je zelf aangeven wanneer je de bestelde online goederen geleverd wilt hebben, terwijl dat hier nog steeds tussen de traditionele kantooruren is. We lopen in Nederland ver achter op dit gebied en dat kan gezien de snelheid waarmee online winkelen zich ontwikkelt echt niet meer," aldus Verschuur. 

Cybercrime

Tot zover de trend. Maar uit de resultaten van de ICT Barometer blijkt ook dat bijna de helft van de bedrijven tijdens hun e-commerce activiteiten dikwijls in ernstige mate te kampen heeft met cybercrime. Dit geldt in het bijzonder voor het MKB. Daarnaast is betalen met een credit card in de ogen van twee van de vijf ondervraagden het meest riskant. Ook vindt een op de vijf respondenten betalen met iDeal gevaarlijk. 

Fysieke winkels verdwijnen
Meer dan de helft van de ondervraagden is van mening dat fysieke winkels op korte termijn geheel of gedeeltelijk zullen verdwijnen. Dat geldt zeker voor bepaalde specifieke branches. De enorme groei in het online aankopen van onder andere home entertainment producten, reizen en vakanties, zoals blijkt uit het onderzoek, ligt hieraan ten grondslag.

 
 Doorsturen   2 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Tien e-commerce blunders
 Nederlandse managers ontevreden over e-commerce
 Webwinkels geen bedreiging voor winkelbezoek
 B-to-b marketeers verhogen online budgetten
 
 
reacties
 
Ad Beer  |   | 
29-08-2007
 | 
08:59 uur
De traditionele winkels zullen een andere rol krijgen.
je ziet het al gebeuren. Als je mee wilt lopen in de kudde en GTST wilt zien in een levensgroot plat scherm dat aan de muur hangt dan ga je bij, bijvoorbeeld, Media Markt eens kijken wat er te koop, haal je daar je voorlichting en als de verkoper de deal wil sluiten roep je ''ik ben toch niet gek'' waarna je op Internet gaat kijken waar je dat ding het goedkoopste kan kopen.
Ik ken mensen die gewoon met een uitdraai naar een detailist gaan en zeggen: Kijk, daar kan ik het voor deze prijs krijgen, kom maar op met je aanbieding.....
Veel winkels worden in mijn visie niet meer dan showrooms van een webwinkel.
Maar de tijd zal het leren.
Jolanda van Drunen  |   | 
12-06-2015
 | 
16:37 uur
''Op de meeste plekken ter wereld kun je zelf aangeven wanneer je de bestelde online goederen geleverd wilt hebben, terwijl dat hier nog steeds tussen de traditionele kantooruren is.''

En dat gaat 8 jaar later in principe nog steeds op. Er zullen veel logistieke deuren geopend moeten worden en van alle partijen medewerking moeten verwachten wil dit veranderen.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10