zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Manager is net acteur

28 augustus 2007 - Managers moeten vaak verschillende rollen spelen. Ze sluiten deals, maar geven ook leiding aan personeel. Ze kunnen op een zijspoor raken door de timing, toon en houding van een klacht van een werknemer. Ze gaan als het ware af door een zijdeur omdat ze niet rolvast genoeg zijn. Een goede leider weet voor een wisselend publiek steeds rolvast te zijn op mentaal, fysiek, spiritueel en emotioneel vlak. Ze ‘spelen in feite verschillende vormen van leiderschap.

Theaterovereenkomsten


Enkele overeenkomsten tussen theater en leiderschap: een script wordt geschreven om een bepaalde respons te creëren onder het publiek, net als de presentatie van een CEO. Het optreden volgt een vast patroon waar iedereen aan gewend is, maar juist dan kan een komische noot de verwachtingen doorbreken; serieuze zaken worden beter verteerbaar door een grapje. Verder komt improvisatie zowel in het theater als in de directiekamer van pas. Er kan altijd een onverwachte reactie komen, of een net binnengekomen bericht kan de gang van zaken verstoren. Ook moeten managers niet voortdurend aan het woord zijn. Minder is vaak meer en mimespelers produceren de puurste vorm van theater. Ten slotte moet de manager natuurlijk wel weten welk publiek hij voor zich heeft.

, MD Weekly
 
 Doorsturen   3 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Wat managers kunnen leren van acteurs en musici
 Managers onderschatten hun voorbeeldfunctie
 Rollenspel steeds populairder bij sollicitaties
 
 
reacties
 
Rene Civile  |   | 
28-08-2007
 | 
22:53 uur
Het is inhoudelijk wel een te begrijpen stelling doch in de praktijk een beetje te kort door de bocht. Toegegeven, hoe hoger in de boom des te groter de belangen. Geen enkele organisatie is gebaat bij een 'acterende' manager of hoger.

Natuurlijk moet een manager gevoel voor verhoudingen hebben binnen een diverse organisatie. Van een beetje manager wordt nu eenmaal verwacht dat hij/zij oog heeft voor wat er op de vloer, maar zeker een etage hoger speelt. Maar als je sommige artikelen mag geloven moet een modern manager zo ongeveer een duizenpoot zijn.

In de praktijk geld voor een manager hetzelfde als elke andere werknemer. Hij/zij zal in een organisatie moeten passen en gevoel voor verhoudingen moeten hebben zonder zichzelf te verliezen. Me dunkt kan dat alleen maar om voeling en binding te blijven houden met diverse organisatie onderdelen en gewoon jezelf zijn. Pas je dan is dit mooi meegenomen maar het kan ook zo zijn dat je niet past.

Acteren heeft dus weinig effect omdat dat je als manager niet geloofwaardiger zal maken. Daarnaast zal daar bijzonder veel energie in gaan zitten. Ik denk dat het zinvoller is dat de organisatie gewoon accepteerd dat er managers zijn die misschien net even iets anders tegen zaken en uitvoering aankijken en die ruimte ook mogen krijgen.

Op die manier verkansel je ook niet snel goed talent.
RC PM
Alexandra  |   | 
29-08-2007
 | 
18:01 uur
Voor de perfectie: accepteert moet met een 't' in deze zin...
Rene Civile  |   | 
30-08-2007
 | 
09:05 uur
@ Alexandra,

'Perfection isn't ours' : Thomas Edison

|0)

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10