zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Laat roddels in uw voordeel werken

24 augustus 2007 - Roddels bij de koffieautomaat hoeven helemaal niet negatief bestempeld te worden. Dat is de conclusie van het Amerikaanse adviesbureau Steelcase, zo meldt Express.be. De manier waarop nieuws binnen het bedrijf circuleert – zowel formeel als informeel – kan volgens de onderzoekers leiden naar de beste manier om bedrijfscommunicatie op te bouwen Vooral jonge medewerkers blijken allerlei berichten over het bedrijf rond te sturen.

Accurate informatie


Volgens 64 procent van de ondervraagden wordt er op de werkvloer over het bedrijf geroddeld. Bovendien zegt 76 procent dat de berichten die daarbij worden rondgestuurd in veel gevallen ook accuraat is. Volgens Steelcase kunnen er op elke werkvloer mensen aangewezen worden die ervoor zorgen dat deze roddels tot stand komen, terwijl anderen ervoor zorgen dat het nieuws ook de ronde doet. 

Bruikbare informatie
Managers doen er volgens Steelcase goed aan om deze bronnen en verspreiders te achterhalen. "Dit zijn immers medewerkers die heel goed weten wat er in het bedrijf aan de hand is en waarop men beroep kan doen om de nodige feedback te krijgen," aldus de onderzoekers. "Op die manier kan het management erin slagen heel bruikbare informatie te verzamelen." 

Meer informatie

De roddels worden volgens Steelcase meestal verspreid door de jongere medewerkers. "Slechts negen procent van de ondervraagden tussen 18 en 24 jaar zegt dergelijk nieuws voor zich te houden," voeren de onderzoekers aan. "Bij werknemers tussen 55 en 64 jaar stijgt dat tot 48 procent. Jongere werknemers hebben dan ook totale andere verwachtingen. De zoeken veel meer naar informatie over hun bedrijf."
De roddel blijft ook niet langer beperkt tot de omgeving van de koffiemachine. "Ongeveer tien procent zegt dergelijke informatie te verspreiden via e-mail of instant messenger, terwijl 33 procent dat gewoon aan het bureau van een collega doet," wordt er opgemerkt. Bij 59 procent van de bedrijven is e-mail trouwens ook de meest populaire manier om formele communicatie te voeren met de medewerkers.


Bron: Managing21, Express.be
 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Pesters willen aardig gevonden worden
 Hoger opgeleiden notoire roddelaars
 De functie van roddelen in organisaties
 Email en chatten goed voor sociale contacten
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10