23 augustus 2007 -
Vergeet al die managementcursussen. Als u een succesvolle, productieve werkplek wilt hoeft u alleen maar het vertrouwen van uw personeel te winnen, hen richting te geven en sterke menselijke relaties op te bouwen. Uit gedragsonderzoek door de Harvard University en het Massachusetts General Hospital blijkt dat betrokkenheid en productiviteit op die drie pijlers rusten.
Positieve omgeving
"Een positieve werkomgeving waarin mensen elkaar vertrouwen en goed met elkaar op kunnen schieten, resulteert in een betrokken en productief personeelsbestand," stelt Nancy Etcoff, die het onderzoek leidde. De tevredenheid van werknemers wordt in grote mate bepaald door het vertrouwen in en identificatie met collega’s. Hoe meer iemand bovendien de zin van zijn werk inziet, hoe groter de betrokkenheid bij de onderneming. Hetzelfde geldt voor de mate van onderling vertrouwen. Productieve werknemers zijn het directe resultaat van vertrouwen en steun.
Zingeving Volgens werkplekrelatiedeskundige Courtney Anderson blijkt uit dit onderzoek maar weer hoe belangrijk het is dat managers een gevoel van vertrouwen en zingeving stimuleren onder hun werknemers. "Goed leiderschap is veel meer dan je werk goed doen. Succes bereik je door een omgeving te creëren waarin medewerkers zich gelukkig en toegewijd voelen." En u hoeft alleen maar wat tijd vrij te maken om die drukke, competitieve werkplek daadwerkelijk te veranderen.
Een kleine moeite….
Kleine dingen die een groot verschil kunnen maken, zijn bijvoorbeeld het plaatsen van bloemen op kantoor. Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt namelijk dat bloemen een positief effect hebben op het humeur, sociale interactie, creativiteit en productiviteit en mensen aantoonbaar meer energie geven. Nog een tip is om als manager kalm, assertief en voorbereid te reageren op crisissen. Om dit te realiseren moet u als manager eerlijk en direct communiceren en tijd vrijmaken om uw team regelmatig te informeren over problemen die zich mogelijk voor gaan doen. Werknemers zetten zich echt veel harder in voor leiders die zich zelfverzekerd, betrouwbaar en flexibel opstellen en hun eigen fouten onder ogen durven te zien.
Als manager hoef je ''alleen maar het vertrouwen te winnen, richting te geven en het personeel voor je te winnen''. Het staat er zo nonchalant, 'alleen maar dat'. Maar dat zijn juist heel moeilijke dingen! Net als de tip om kalm, voorbereid en assertief te reageren op een crisis. Oh, hoef je alleen dat maar te doen...dan is het inderdaad wel gemakkelijk! Of zou het soms toch ook nog lastig kunnen zijn om kalm, etc te reageren?