Financieel manager steeds vaker boegbeeld onderneming
23 augustus 2007 -
De CFO van tegenwoordig is een visionair met soepele spreekstijl. Dat constateert adviesbureau Deloitte uit onderzoek onder twaalf toonaangevende CFO`s als Cees Maas (ING Groep), Rob Frohn (Akzo Nobel), Boudewijn Beerkens (Wolters Kluwer), Hugh Scott-Barrett (ABN Amro) en Robert-Jan van der Kraats (Randstad).
Meer invloed
Jan Buné van Deloitte stelt dat de financiële voorman zich heeft verbreed, en beschikt over ‘een adelaarsblik om zware, verplichte toezichtregels toe te passen en al vroeg risico`s aan de raad van bestuur te melden’. Vooral moet hij echter als ‘grote communicator’ mensen mobiliseren en motiveren. Beleggers en investeerders zien de CFO het liefst naast de voorzitter, en steeds meer rekenaars hebben de post van CEO inmiddels bezet, denk aan Klaas Wagenaar bij Getronics en Peter Bakker bij TNT.
Aandacht
Volgens managing consultant Reinout Janssens van wervingsbureau Van der Velde Groep voor directieposities, zijn de softere kanten van de CFO belangrijker geworden. ‘Extravert, zichtbaar,’ schetst hij. Omdat de cfo zo zichtbaar is, wordt ook steeds meer aandacht aan zijn uiterlijk geschonken. Janssens meent dat door internationale invloeden meer bestuurders in de aandacht zullen komen te staan.
Bron:De Telegraaf, MD Weekly