22 augustus 2007 -
Bijna driekwart van de gebruikers in de Benelux moet meer dan drie wachtwoorden onthouden om toegang te krijgen tot zakelijke applicaties, twintig procent zelfs meer dan zes. Dat is veel: verloren wachtwoorden en papieren lijstjes zijn het gevolg. Dat blijkt uit een onderzoek van Citrix Systems onder 242 zakelijke computergebruikers in Nederland en 105 uit België en Luxemburg.
Dagtaak
Een derde van de ict-gebruikers moet in 2007 meer wachtwoorden onthouden dan in 2006. Meer dan de helft van de gebruikers heeft hetzelfde aantal wachtwoorden te onthouden als vorig jaar. Twaalf procent van de respondenten zegt nu minder wachtwoorden te onthouden. Volgens Rob van der Hoeven, area vice president bij Citrix Systems Benelux, hebben ict'ers er een dagtaak aan om gebruikers te helpen die hun wachtwoord verloren hebben. "Ook de beveiliging komt in het geding, omdat mensen noodgedwongen papieren lijstjes met wachtwoorden gaan maken", zegt hij. De Single Sign-On software wordt nog weinig gebruikt. Iets meer dan tien procent van de Nederlandse gebruikers zegt aan één wachtwoord genoeg te hebben. In België en Luxemburg is dat tien procent.
Bron:Computable
Ik heb ze even geteld: 58 wachtwoorden zakelijk en 49 stuks privé. Ik geef toe dat dat er belachelijk veel zijn, maar 6? Dat lijkt me nogal weinig, zelfs als je niet zoals ik 'iets met online' doet.
Tip wat dat aangaat: Roboform.com, een klein stukje software om al je wachtwoorden te beheren en ze zelfs automatisch in te laten vullen. Ik gebruik het nu een jaar of 6 en sindsdien hoef ik nog maar één wachtwoord te onthouden. :-)
Christiaan Stavorinus
|
|
27
-
08
-
2007
|
08
:
34
uur
Tot op het moment dat Roboform ineens niet meer werkt.... dan ben je al je wachtwoorden kwijt. Voor mij is het inderdaad ook ruim boven de 30, vervelende daarbij is dat ieder wachtwoord met zijn eigen interval moet worden gewijzigd.
Leveranciers van single-sign-on-oplossingen wijzen graag op de problemen rondom wachtwoorden waar gebruikers mee te kampen hebben: het niet kunnen onthouden van veel wachtwoorden, waardoor de helpdesk overstelpt zou worden met telefoontjes over vergeten wachtwoorden en waardoor mensen wachtwoorden gaan opschrijven, wat de veiligheid niet ten goede komt. Of het steeds maar weer moeten inloggen in al die verschillende applicaties, waardoor kostbare tijd verloren zou gaan.
Maar single-sign-on-producten zijn zeer duur. Het is de vraag of de kosten van een dergelijke oplossing wel opwegen tegen de nadelen. Het is niet voor niets dat nog niet veel organisaties hebben geïnvesteerd in single sign-on.
Eigenlijk zijn single-sign-on-oplossingen alleen maar interessant voor organisaties waar het echt belangrijk is dat mensen snel en gemakkelijk moeten kunnen inloggen. Zoals in ziekenhuizen waar een arts snel gegevens moet kunnen benaderen in een groot aantal applicaties.
Een alternatief zou een applicatie kunnen zijn voor wachtwoordsynchronisatie. Die zijn veel goedkoper.