zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Ecomarketing wint terrein

22 augustus 2007 - Hoe verkoop je een schoon geweten? Daarom draait het bij de nieuwste tak van sport in marketingland. Ook in Europa winnen termen als ‘klimaatneutraal’ en ‘duurzaam’ snel aan belang. En daar pikt de marketingbranche een graantje van mee. Gesteund door de doemscenario’s - en de beroemdheden die ze uitdragen - schieten de marketingbureaus-met-milieumissie als paddenstoelen uit de grond.

Bescheiden inzet


Voorlopig nog met een bescheiden inzet. In plaats van meteen de hele markt te willen bekeren, gaan de meeste ecobureaus op zoek naar branches en bedrijven die al de nodige affiniteit met het thema hebben. De belangrijkste activiteiten en doelen van deze marketingmissionarissen:
- ecomarketing: onder het motto laat iedereen meedoen aan de bescherming van het milieu;
- duurzaamheid: opstellen van emissiebalansen en de daaruit voortvloeiende maatregelen;
- verkoop: creëren van afzetmogelijkheden voor emissiecertificaten;
- ingredient branding: promoten van een logo voor klimaatneutraliteit als merk.


Bron: Absatzwirtschaft, Marketing Online
 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Nieuwe doelgroep: karma-kapitalisten
 Duurzaam werken verantwoordelijkheid werkgever
 Een beter milieu begint nog niet op het werk
 Klimaatverandering creëert nieuwe managementbanen
 
 
reacties
 
Rene Civile  |   | 
22-08-2007
 | 
09:03 uur
De meest storende hype voorzien van 'Halve waarheden'tot 'Complete Leugens' die zijn weerga niet kent om mondiale schaal, is verworden tot één van de meest succesvolle campagne aller tijden. Waar minder naar wordt gekeken is het feit hoeveel miljarden dit de belastingebetaler integraal kost.

Emmissiehandel

Neem nu bijvoorbeeld de emissiehandel. Lucht, dus ook de vervuilde, waait grenzeloos in alle windrichtingen. Toch handelt de BV NL als geen ander in emissie rechten om zo het quotum terug te brengen tot ver voorbij hetgeen men zichzelf als doelstelling heeft gezet. Het kost de belastingbetaler een paar centen maar dan heb je ook wat.

Namelijk de politiek die kan oreren dat de BV NL op het mondiale plaatje zich fantastisch houd aan de norm, nee wat zeg ik, het zelfs beter doet dan de gemaakte afspraken. Dat de BV NL feitelijk maar enkele procentjes heeft bijgedragen aan het terugdringen van het broeikas effect staat natuurlijk buiten kijf. Maar het staat erg mooi op papier.

Ik kan me nog herrinneren dat Eneco enkele jaren begon met een campagne groene strom. Het kosste je toen wel E.2.50 per maand meer maar je droeg natuurlijk wel bij aan een beter millieu. De realiteit heeft die beredenering inmiddels ook achterhaald. Wat blijkt, de groene stroom maakt minder dan 5% uit van de totale energie leverantie aan bedrijf en huishouden maar het staat geweldig.

Besef even dat u als belastingbetaler zwaar mee betaalt aan de subsudiering van de windmolenparken, middels allerlei potjes en u wordt feitelijk bedonderd waar u bij staat.
Prachtig nietwaar?

Zeespiegel

Er wordt als voorbeeld enorm geschermd met het doemscenario van verhoging van de zeespiegel. Dit is, in alle redelijkheid bekeken, een hele grote farce. Vul een glas met water, gooi daar wat ijsklontjes in en wacht rustig tot het ijs is gesmolten. Loop het glas nu over? Neen natuurlijk niet. En klein deel van het mondiale ijs bevind zich op land. Zelfs als dat zou smelten dan zou mondiaal de zeespiegel misschien enkele centimers stijgen. [Zelfs dit is vrij moeilijk te becijferen maar soit.]

ASOtax

Ja u leest het goed. Gisteren verscheen er weer zo een bericht dat grote vervuilende SUV's, in navolging van het weren uit enkele steden, middels het verhogen van parkeerbelasting zal worden ontmoedigt. Het staat leuk op papier in de publicaties maar als je even naar de rede kijkt dan zet het je toch te denken. 3% van het totale wagenpark bestaat uit SUV's, de zogenaamde ASOwagens. De eigenaren betalen al meer belasting dan eigenaren van een gewone personenwagen.

Ook het brandstof verbruik, en dat moet nog wel even worden aangetoond, zal waarschijnlijk een stukje hoger liggen, dus men betaald al een flink deel meer. Tel hierbij op dat men hier in BV NL meer belasting zal betalen dan elders en men kan zich indenken dat de aanwezigheid van dergelijke wagens bijzonder marginaal is, en die eigenren woren vervolgens nog eens bestolen ook. Persoonlijk noem ik deze ASO-tax dan ook bijzonder ASO omdat de basis hiervan alleen maar weer terug te voeren is op deze hype.

Wil je er werkelijk toe doen op mondiale schaal dan zul je als overheid zijnde op moeten staan tegen landen zoals India, China, Rusland en Amerika. Deze vier zijn namelijk de allergrootste mondiale vervuilers, hebben weinig boodschap aan het Kyoto verdrag en te verwachten is, nu India en China economisch aan het aanzwengelen is, dat zij gezamelijk meer dan 3/4 van de totale vervuiling voor hun rekening zullen nemen.

Chantage

Het is dus voor overheid, ook de lokale, en een deel van het bedrijfsleven, een leuke handel, iets waar de BV NL erg goed in is, op kosten van belastingbetaler en het bedrijfsleven. Moreel worden we gechanteerd en er wordt 'Creatief gerekend' en 'Creatief geschreven' om stellingen te kunnen onderbouwen op kosten van alle belastingbetalers bij elkaar. Ik noem dit niet meer en minder dan wat het is in mijn ogen.
'Gelegaliseerde fraude en misleiding' op kosten van de belasting betaler.

Waarheden

Er zijn verschillende waarheden maar dit laatste is waarschijnlijk wel de grootste. Door het toepassen van visualisatie wordt deze morele chantage verder en verder opgevoerd met reclame strategen aan de stam. Deze mensen zouden eigenlijk als persona non grata worden uitgezet of zelfs een beroepsverbod moeten worden opgelegd. Op verfoelijke wijzen leggen zij namelijk, vaak door de belastingbetaler gefinancieerd, ons een norm op die gebaseerd is op 'waarheid'[???] Als je werkelijk met dergelijke mensen in gesprek gaat over echte feiten dan zijn dezen heel snel het spoor bijster.

Begrijp mij niet verkeerd, ik zie ook wel dat de natuur zich op een bepaalde wijze aan het veranderen is. Dat wij als consument op een bepaalde manier hier wellicht debet aan zijn zal ik zeker niet bestrijden. Maar common sense zegt mij een paar dingen die niemand kan ontkennen. Als je 100 mensen op een eilandje zet van 100 m2 dan kan ik u voorspellen wat er zal gaan gebeuren. Stress en vervuiling zullen gaan pieken. Mensen gaan rare dingen doen door eigen grond te claimen ten koste van alles. De sterksten zullen het grootste in beslag nemen en de zwaksten mogen het doen met het minste maar de bevuiling gaat door.

Zo is het ook met de wereld. De bevolking neemt in rap tempo toe. De centralisering van consumentengoed en dus consumenten ook. Er is steeds minder plaats en resources dit te kunnen begeleiden en je hebt de problematiek compleet. Het is gewoon een kwestie van common sense dit in te zien en te accepteren. Je kunt nu eenmaal moeilijk een aanzienlijk deel van de wereldbevolking decimeren. Hoeft ook niet want de natuur zal doen wat het al eeuwen lang heeft gedaan.

Zelf de natuurlijke balans, op welke wijze dan ook, herstellen en het probleem lost zichzelf op. Daar hoef je zelfs geen cent voor te betalen.

Dus beste mensen die zich bezig houden met die verfoeilijke minderwaardige vorm van reclame maken, heren en dames politici, leden van Greanpeace e.d., Millieuterroristen en u die zich inlaten met terreur voor de dieren omdat zij 'geen stem' zouden hebben, DOE MIJ EEN ENORM PLEZIER! 'GET A LIFE!'

Ik respecteer bijzonder graag een ieders standpunt en mening in deze maar wanneer het verword, zoals het zich nu aan het vormen is, tot Morele Chantage en Terreur, dan hoef je bij mij niet meer aan te kloppen voor een stukje redelijkheid. Ik draai me dan om en denk dat het mijn tijd wel zal duren en gewoon rustig verder waar ik mee bezig was.
RC PM

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10