21 augustus 2007 -
Volgens trendwatchers worden consumenten de komende jaren groener, spiritueler en ethischer. Niet alleen tussen hun oren, ook in hun (koop)gedrag. Men noemt deze groep karma-kapitalisten. Geen milieufreaks, anti-globalisten of doorgeslagen naturisten, maar jonge mensen met een gezonde koopkracht die zich duurzaam opstellen zonder daar verder over na te denken.
Nauw contact
Mensen die een zeer gezonde levensstijl nastreven, waarbij ecologie meer telt dan economie. Andere kernwoorden die deze groeiende doelgroep typeren: kwaliteit, authenticiteit, creativiteit, balans, waarden. Een betere manier om hen te benaderen dan ouderwetse tv-commercials is nauw contact met hen onderhouden. Beter nog: neem er een paar in dienst.
Bron:Werben & Verkaufen, Marketing Online
Hoe komt men aan de term karma-kapitalist? Waar slaat dat op? Ik hoop dat iemand dat kan uitleggen. Met dank,
Bert-Jan van der Mieden.
mevrouw E Verwoerd
|
|
21
-
08
-
2007
|
10
:
40
uur
Positieve trend! Ik zie zelf ook al veel gebeuren op management niveau met interessante boeken en workshops van o.a. A. Bekman en A. Grün over spiritueel management, etc. Op macroniveau zie ik veel verandering, micro (eigen omgeving en leeftijdsgenoten) wat minder.Velen hebben nog nauwelijks een besef wat voor een manipulatie er achter economie kan zitten (mbt bio-industrie, kinderarbeid en wat al niet meer om veel winst te kunnen boeken). Vraag: Is deze 'bewustere' trend ook te vinden in uw bedrijf (hoe wordt hierop ingespeeld)?
Ik zou U willen aanraden de Matrix (nog) eens te bekijken. In deze film laat de maker zien hoe de mens langzamerhand verstrikt is geraakt in een web van wederkerig automatisch gedrag. De grote boosdoener lijkt te zijn de macht van de AI (kunstmatige intelligentie. De mens heeft de macht over zichzelf weggegeven aan de automatisme.
Toch is er een weg uit, maar dan dient die mens een keuze te maken (de blauwe of de rode pil) en dan begint het leven pas echt.
Tja, het vervolg is ook de moeite van het kijken waard.
De Karma Kapitalist. Mooie omschrijving. Het blijven kunstenaars, die marketeers. De vraag is alleen of deze consument wel echt tijd, geld en energie wil steken in datgene wat hij/zij nastreeft. Immers de belangstelling voor authenticiteit, ecologie, spiritualiteit en waarden mag over het algemeen weinig tot niets kosten, het moet snel kunnen en er moet ook niet teveel moeite voor gedaan hoeven worden. Neem de afgelopen Maand van de spiritualiteit. Mensen rennen van de ene workshop naar de andere. Van poweryoga van de nieuwste goeroe tot en met navelstaarsessies van net geen 20 minuten. Schijnt ook nog eens niet helemaal zonder risico te zijn al dat vluchtige naar binnen kijken. Een Amsterdamse psychiater beweert zelfs dat je daar psychoses van kunt krijgen. U bent dus gewaarschuwd.
En over wat het mag kosten. De prijs die iemand voor een dienst betaalt is vaak omgekeerd evenredig met de voldoening over het geleverde. De betrokkenheid qua kosten, tijd en energie is dus ook hier zeer van belang. Ik denk er wel eens over om te gaan adverteren voor de trainingen die wij verzorgen. Dan zouden we in die advertentie starten met: ''als u meer geld, tijd en energie wilt besteden aan uw lease auto dan aan uw persoonlijke ontwikkeling moet u niet bij ons zijn''. Misschien moeten we dat maar gaan doen. Om bij de Karma Kapitalisten het Kaf van het Karma te scheiden.