Vijftien tips om de wittebroodsweken in stand te houden
20 augustus 2007 -
Ondermaatse prestaties en onbetrokken werknemers hebben een slechte invloed op de hele onderneming. Die medewerkers hebben een negatieve instelling en maken het bedrijf op allerlei manieren zwart. Ze zijn de kern van groepjes roddelaars, pestkoppen of critici en halen het moraal van de rest van het personeel op die manier onherstelbaar omlaag. En dat is weer funest voor de productiviteit en klanttevredenheid.
Wittebroodsweken
Toch ervaren de meeste medewerkers een soort zes maanden durende wittebroodsweken als ze net aan een nieuwe baan beginnen. Dan zijn ze betrokken en doen ze echt hun best. Maar dan verandert er iets. Waarom?
Realiteit
Ten eerste slaat de realiteit dan toe. Het beeld dat gecreëerd werd tijdens de sollicitatieprocedure blijkt slechts een klein, rooskleurig stukje van een veel groter – en zeer onduidelijk – geheel. Een geheel waarin managers en leidinggeven het vaak veel te druk hebben om zich actief te bekommeren om de groei en ontwikkeling van hun werknemers en hen eerder beschouwen als functies dan als mensen. Die emotionele afstand is voer voor onbetrokkenheid en ondermaatse prestaties. Hetzelfde geldt wanneer de doorgroeimogelijkheden die ze voorgespiegeld zijn tijdens de sollicitatie niet blijken te bestaan. Ook gebrek aan informatie heeft een demotiverend effect. Verder is het in veel ondernemingen onduidelijk wat eerder beloond wordt: vriendschap of productiviteit. Als je heel erg je best doet, maar iemand anders gaat met de eer strijken omdat hij vriendjes met de baas is, houd je snel op je in te zetten. Ook feedback is zo’n cruciale factor. Werknemers voelen zich verloren als ze niet weten waar ze aan toe zijn. Zonder heldere doelstellingen en uitdagingen, zakt de moed hen snel in de schoenen.
Manager kan demotivatie voorkomen
Wat kunt u als manager hieraan doen?
- Respecteer en vertrouw uw medewerkers
- Geef eer wie eer toekomt
- Vraag naar inbreng en ideeën.
- Geef uw medewerkers verantwoordelijkheid.
- Vraag uw mensen mee te denken over beslissingen die direct invloed hebben op hun werk en team.
- Vraag mensen hun kennis en vaardigheden te delen met anderen.
- Ontdek en stimuleer de verborgen talenten van uw medewerkers.
- Beloon medewerkers hen voor hun inzet.
- Geef uitgebreide en constructieve feedback.
- Coach pro-actief en continu.
- Geef ze de middelen en ondersteuning die ze nodig hebben om hun werk zo goed mogelijk te doen.
- Geef hen kansen te groeien en zich te ontwikkelen op persoonlijk en professioneel gebied.
- Leef volgens de normen en waarden van de onderneming: gedeelde waarden zijn besmettelijk en leiden ertoe dat alle neuzen dezelfde richting opstaan.
- Spreek niet alleen met uw hoofd, maar ook vanuit uw hart; wees oprecht geïnteresseerd.
- Luister!
Investeer uw tijd en energie in uw mensen en u wordt beloond met betrokken medewerkers die zich optimaal inzetten voor de onderneming. Ook na die eerste zes maanden.
Ik denk een helder artikel die zeker toepasbaar is. Persoonlijk mis ik er hier nog een.
- Het Periodiek kwartaal assessment.
Op die wijze ben je samen in staat te bekijken hoe zaken, visie en gevoel er bij staan van weerskanten. Het is juist goed zorg te dragen voor een optimale samenwerking waarbij dergelijke ervaringen op tafel dienen te komen zodat tijdig kan worden geanticipeerd. Zaken kunnen onderweg nog wel eens veranderen.
Vaak verwateren dergelijke initiatieven wat sneller als dat ze zijn opgestart. Een gemiste kans.
Een hele lijst waarmee managers er voor kunnen zorgen dat de wittebroodsweken een echt huwelijk worden.
Wat er nog bij zou moet komen of beter nog aan vooraf zou moeten gaan, is dat de managers en de medewerkers, nieuw en oud maakt geen verschil, elkaar moeten kennen en wel werkelijk kennen. Weten wat een ieder motiveert, waarom ze de functie doen, wat ze elkaar en de groep te bieden hebben, waar ze overeenstemmen en waar ze elkaar nodig hebben, ondanks persoonlijke verschillen.
Er bewust aan werken dat de filters die een ieder in de onderlinge communicatie heeft, niet ingeschakeld zijn. Niet alleen luisteren naar de woorden die gezegd worden, maar wat de ander werkelijk bedoelt. Niet de eigen perceptie, maar het verstaan, de betekenis en de instemming zoeken. Dit aanbieden en er om vragen. Niet door angst, maar door moed laten leiden.