16 augustus 2007 -
Ruim de helft van de grote Nederlandse bedrijven verwacht dat de investeringen in Market Intelligence (het verzamelen van kennis en inzicht over de activiteiten en markten van organisaties) de komende vijf jaar zullen toenemen. Dat blijkt uit het rapport `Market Intelligence in Large Companies in the Netherlands` van DeskResearch Nederland. Daarbij zal MI zich de komende tijd verder professionaliseren.
Systematisch
Van de ondervraagde bedrijven beschikt 84 procent over systematisch georganiseerde activiteiten voor het verzamelen en analyseren van externe informatie. Daarmee loopt Nederland voor op veel andere landen. Ruim tweederde van de grote Nederlandse bedrijven heeft de informatieverwerking in eigen beheer, terwijl een derde MI uitbesteedt. 88 procent van de bedrijven gebruikt een dataverwerkingssysteem of IT-applicatie die speciaal gemaakt is voor MI-activiteiten.
Informatiebehoefte Bedrijven hebben vooral behoefte aan informatie over concurrenten (26 procent), gevolgd door gegevens over de eigen bedrijfstak (twintig procent), klanten (twintig procent) en de bedrijfstak van klanten (twaalf procent). De belangrijkste functionele toepassingen van MI zijn strategische planning, business development, sales en marketing. Van de gebruikers van MI is 40 procent topmanager en 33 procent middenkader.
Bron:Marketingresearchbase.nl, MD Weekly