16 augustus 2007 -
Winkelen via internet is inmiddels heel normaal en dus worden webshoppers steeds verwender en veeleisender. Omdat uw concurrentie maar een muisklik verderop zit, zult u er alles aan moeten doen dat uw webwinkel niet minder dan perfect is. Voorkom daarom ten alle tijde deze tien meest voorkomende e-commerce blunders!
1. Het verkeerde product verkopen Niet alle producten en diensten verkopen goed via internet. Producten waarvan de verzending duurder is dan de verkoopprijs bijvoorbeeld. Ook zeer exclusieve producten, zoals maatkostuums, lenen zich niet goed voor internetverkoop.
2. Gebrek aan marketing
Hoe goed uw product en site ook zijn, u heeft er niets aan als uw klanten uw webwinkel niet weten te vinden. Promoot uw site daarom zowel on- als offline.
3. Een slecht ontworpen website
In hun haast om maar zo snel mogelijk online te zijn en te gaan verkopen, vergeten maar al teveel beginnende webwinkeliers aandacht te besteden aan het uiterlijk van hun webwinkel. Bovendien vullen heel veel slechte webdesigners teveel sites met teveel informatie en teveel producten op één pagina. Een professioneel uitziende site met twaalf items die mooi gefotografeerd en duidelijk beschreven zijn, scoort beter dan een rommelige site met 50 items tegen dumpprijzen. Hoed u ook voor teveel kleuren, teveel animaties en te langzaam ladende pagina’s.
4. Een verouderde site
Als u uw site niet regelmatig update, lopen uw klanten weg naar concurrenten die dat wel doen. Zet daarom regelmatig nieuwe dingen online. Als bezoekers na een paar weken of maanden terugkeren op een site waarop niks veranderd is, zullen ze ervan uitgaan dat die niet langer onderhouden wordt en misschien zelfs dat uw bedrijf ter ziele is. Een succesvolle website is up-to-date en verandert regelmatig.
5. Slechte betalingsmogelijkheden
Als uw klanten eenmaal een keuze gemaakt hebben, moet u het ze niet moeilijk gaan maken met ongewikkelde betaalprocedures en extra obstakels. Dan zijn we weg! Zorg dat het afronden van een transactie soepel verloopt.
6. Fouten op de site
De links op uw site, de productbeschrijvingen en – foto’s, het winkelwagentje, uw feedback, álle onderdelen van uw site moeten regelmatig getest en gecontroleerd worden om er zeker van te zijn dat alles nog goed werkt en klopt. Fouten maken een onprofessionele indruk en hebben dramatische gevolgen van het vertrouwen van uw bezoekers.
7. Een onvindbare of niet-bestaande privacy policy
Hoewel de meeste bezoekers uw privacy policy niet zullen lezen, is het ontbreken ervan funest voor hun vertrouwen in uw site. Bovendien zijn er altijd klanten die wél willen weten wat er met hun gegevens gebeurt.
8. Slechte afhandeling
Slecht nieuws verspreid zich snel en één enkele ontevreden klant kan uw reputatie onherstelbaar beschadigen. Zorg er dus voor dat u alle mogelijke orders aankan en handel bestellingen zo snel mogelijk af.
9. Doelstellingen uit het oog verliezen
Schoenmaker, blijf bij uw leest. Bent u goed in het verkopen van kindermeubilair, blijf daar dan bij en dwaal niet af naar antiquiteiten of tuinmeubelen. Teveel webwinkels redden het niet omdat ze te ver afdwalen van hun core business.
10. Slechte klantenservice
Misschien wel het belangrijkste van allemaal: de webconsument van tegenwoordig is uitermate gevoelig voor service en is zo vertrokken als hij vindt dat hij niet behandeld wordt als de koning die hij is. Zorg voor een ongekend goede service en uw tevreden klanten zullen maar al te graag rond bazuinen hoe geweldig u bent. Onbetaalbare reclame!
Ik denk dat Internetwinkels alleen maar geschikt zijn voor commodities.
Artikelen met hoge prijzen en lage toegevoegde waarde en artikelen met hoge toegevoegde waarde en hoge prijzen, daar heb je persoonlijk contact voor nodig.
Een Rolex (lage toegevoegde waarde, hoge prijs of een Porsche, hoge toegevoegde waarde, hoge prijs) zou ik echt niet via Internet kopen.
Een andere markt waarbij ik de toegevoegde waarde van internet wel zie is de markt waarin particulieren goederen aanbieden. Marktplaats en Ebay zijn bekend. Maar ook sites als (Klik hier), waar fokkers puppies en kittens kunnen aanbieden, en waar ook informatie wordt gegeven over het houden van dieren, hebben denk ik een goede toekomst.
Marketing van de site is daarbij belangrijk. Mede omdat het aantal thuiswinkels als paddestoelen uit de grond schieten.
heer H Aken
|
|
16
-
08
-
2007
|
09
:
41
uur
Ben het volkomen eens met dit artikel. Helaas heeft u het probleem dat u anderen wilt doen voorkomen. Het is niet mogelijk om te zien hoe een Burn out er uitziet, Weblog bestaat niet is de melding.
Ik vind dit nog eens een uiterst nuttig artikel. Met mijn brede ervaring binne de technische kant van de materie kom je inderdaad de genoemde problemen meer dan eens tegen. Ik kan me inderdaad mateloos irriteren aan de volgende top 5.
Doordat ik bekend ben met een breed scala aan technieken waarbij mensen on line kunnen worden opgelicht zal ik zelden gebruik maken van mijn credit card voor on line aankopen. Immers, je weet nu eenmaal nooit waar je gegevens terecht kunnen komen, ook al staat er httpS in het adresbalk van mijn explorer. Ik wil nu eenmaal graag de regie hebben over mijn eigen geld wat dit betreft.
Rembours.
Ik opteer zelf, als ik dan iets aankoop via het internet, het te laten verzenden onder rembours. Zo kan ik het artikel controleren bij ontvangst en desgewenst retourneren zou ik er niet tevreden mee zijn. Op die wijze kan mijn leverancier ook verzekerd zijn van tijdige betaling. De extra kosten die dit met zich mee brengt, vaak niet meer dan enkele euri, neem ik dan graag op de koop toe.
Als houder van een website houd ik me graag zelf aan een paar spelregels die eveneens in dit artikel worden weergegeven.
- Houd het kort en concreet.
Bezoekers spenderen in de regel 7 tot 10 seconden aan een webpagina. Is die niet interessant genoeg naar hun mening dan zijn ze weer weg.
- Zorg dat de intrinsieke informatie middels een link goed bereikbaar is. Update deze informatie met regelmaat en propageer verieuwde of 'tijdelijke informatie' op de eerste pagina.
- Maak gebruik van een statcounter.
Zo kun je leuk meekijken waar het verkeer vandaan komt en hoeveel bezoekers je genereert. Soms kun je de inhoud vaak beter aan of toepassen om het nog beter te doen.
Al met al een aarig artikel.
RC PM
JP
|
|
17
-
08
-
2007
|
09
:
27
uur
Quote- Ik opteer zelf, als ik dan iets aankoop via het internet, het te laten verzenden onder rembours. Zo kan ik het artikel controleren bij ontvangst en desgewenst retourneren zou ik er niet tevreden mee zijn. Op die wijze kan mijn leverancier ook verzekerd zijn van tijdige betaling. De extra kosten die dit met zich mee brengt, vaak niet meer dan enkele euri, neem ik dan graag op de koop toe. -Quote
Dit is natuurlijk een manier van werken die in de theorie en de praktijk niet zo werkt. U dient eerst te betalen en daarna ontvangt u uw pakket!
Aangezien u de beveiligde omgevingen niet vertrouwt, zijn er voor u weinig goede alternatieven beschikbaar.
Verder wel een goed artikel maar natuurlijk zijn alle punten niet meer dan logisch. Jammer dat het toch nog zo ontzettend vaak fout gaat.
Het is daarom ook goed dat dit artikel (of soort gelijke) regelmatig worden herhaald en/of vernieuwd.
Ton
|
|
17
-
08
-
2007
|
11
:
41
uur
Inderdaad goed artikel al was ik wel op de hoogte van de tips omdat ik vaker websites gebouwd heb.
Iets dat ik als klant/bezoeker zelf belangrijk vind is hoe ik kan betalen en welke garanties ik krijg.
In mijn achterhoofd houd ik altijd rekening met leeggeroofde rekeningen door het ontfutselen van creditkaartgegevens of het geleverd krijgen van geen, minderwaardige of defecte artikelen.
Betalingssystemen die garantie geven voor zowel de koper als de verkoper hebben duidelijk mijn voorkeur. Voor een fortuin kopen bij een onbekende winkel zou ik niet in mijn hoofd halen, zeker als de webwinkel geen winkels in Nederland heeft.
Echter als ik een dure aanschaf wil doen gebruik ik webwinkels vaak om produkten en prijzen te vergelijken waarna ik meestal de winkel van het webbedrijf bezoek om de aanschaf te doen. Zou ik daarover tevreden zijn dan zou ik wellicht in het vervolg overwegen een duurdere aanschaf via de webwinkel te doen.
Wat betreft de privacypolicy lees ik dergelijke droge teksten en beloftes zelden.
Wat is de waarde ervan. De gegevens, lekken zoals we weten toch regelmatig uit en de beloftes worden vaak niet eens nagekomen.
Leuk als het erop staat, leuk als men het nakomt maar ik ga het echt niet opzoeken laat staan doorlezen.
De leveringsvoorwaarden zou ik dan eerder erop naslaan. Ik wil natuurlijk wel weten, hoe snel, ik iets krijg geleverd en wat ik mag verwachten als een levering foutief is enz.
Of men dan die beloftes ook allemaal nakomt is meestal de vraag. Sommige bedrijven zijn meesters in het creatief uitleggen en verhullen.
Uiteraard krijgen zij de slechte mond tot mond reclame maar of dat hun ondergang zal worden is nog maar de vraag. Veel louche bedrijven met een slechte naam bestaan al decenia en floreren. Soms veranderen zij van naam en eigenaar om weer een nieuwe groep klanten te bedotten met oude trukjes.
Mooi artikel, jammer dat je bij elk item geen voorbeeld geeft, maar wellicht een idee voor een volgend artikel? (dat doet namelijk lekker veel stof opwaaien...;-)
Verschillende keren heb ik zaken gedaan via het internet en in alle gevallen bleek verzending onder rembours of een acceptgiro geen enkel probleem. Reisreserveringen, zonder gebruik van mijn credit card tot nu toe ook geen enkel pprobleem.
Het kan dus wel en als onder rembours voor een internetondernemer toch een probleem blijkt dan zijn er over het algemeen leveranciers genoeg. Zelfs de geboden kortingen worden gehandhaaft.
Zoals je ziet kan 'veilig' over het internet best wanneer je in alle redelijkheid emt elkaar communiceert. Toegegeven dat er juist daar, klantvriendelijkheid/toegankelijkheid, bij veel 'netshops' nog wat problematisch is maar de keren dat ik een aankoop deed via het net heb ik tot op heden geen enkel werkelijk probleem ondervonden.
RC PM
Edwin Bonthuis
|
|
22
-
08
-
2007
|
12
:
49
uur
Wat ik niet begrijp is dat zoveel mensen problemen maken over betalen met een creditcard.
Het bedrag kan namelijk altijd weer terug worden gestort als je het niet eens bent met de afschrijving.
Ik doe gemiddeld ca 10 betalingen per week met creditcard.
In heel europa is creditcard het meest gebruikte betaalmiddel. Denk maar eens aan tolwegen.
Dat wij nederlanders een ander systeem er op na moeten houden, zoals ideal of iets anders is eigenlijk te gek voor woorden. We maken het alleen maar ingewikkeld.
Gewoon afschaffen en iedereen een creditcard geven en je kunt alles simpel, snel en veilig betalen.
Ik ben het met je eens dat we zo snel mogelijk naar een uniform systeem toe moeten wat dit betreft. Als IT kenner kan ik je met een gerust hart en geweten mededelen dat de techniek van het moment nog niet als veilig genoeg kan worden beschouwd.
De banken of bancaire instellingen zullen ons geen inzage geven in de 'stroppencijfers' maar wel kan ik je vertellen dat de getallen er nog steeds niet om liegen van diefstal en misbruik van gegevens via het net. Men weet nu pas het hoofd te bieden aan de verschillende vormen van 'skimming' aan de hardware zijde maar er zijn nog steeds geen afdoende maatregelen om bijvoorbeeld 'Phishing' te voorkomen.
Als je wilt betalen met je credit card in winkels en onderweg is dit een goed en realistisch idee. Wanneer je je credit card gegevens doorgeeft via het net dan vraag je momenteel om problemen. Wanneer er iets gebeurd met jouw rekening en gegevens dan heb je niet alleen een flinke uitdaging, je loopt ook de kans dat men geen schade vergoed doordat je via het net hebt betaald.
Niet zo zeer te gek voor woorden maar gewoon de markt volgen en even nadenken en je weet dat je een keer aan de beurt zou kunnen zijn. Er moet op dit gebied nog erg veel worden gedaan. Het zij zo.
John
|
|
12
-
09
-
2007
|
09
:
47
uur
Nuttige tips die logisch klinken maar toch vaak over het hoofd worden gezien. Ik zie naast webwinkels ook veel toekomst voor sites als www.chatkantoor.nl waar (chat)informatie én advies aslmede persoonlijk contact in combinatie met internet klantbelang voorop staan. De toename van het toepassen van zakelijke chatapplicaties zie ik als een ontwikkeling om de kloof te overbruggen tussen online winkelen en live winkelen, waarbij het kopen van een product gecombineerd kan worden met een chatadvies op afstand. Goed voor de ontwikkeling van de online verkoop van adviesgevoelige producten.
Producten zoals hypotheken die je niet zomaar koopt kunnen dan gemakkelijker worden toegelicht en live worden afgesloten. De SNS Bank loopt hierin voorop met haar Live adviesdesk.
Het nog nieuwe Chatkantoor loopt ook voorop als chatportal waar chattende bedrijven zich verzamelen. Zoals bijvoorbeeld op de afdeling www.hypotheekchat.nl. De multimedia maakt het mogelijk om klanten te helpen op afstand waarbij evt. de adviseur in beeld komt. Een mooie stap om ook de webwinkels van een chatbutton te voorzien waardoor het productaanbod kan worden uitgebreid.
De veiligheid van betalen via internet blijft natuurlijk bij alle opties een belangrijk item.
Internet wordt in mijn beleving een allround verkoopkanaal.