14 augustus 2007 -
Topmanagers zien innovatie als een kritische factor van hun beleid, maar hebben het moeilijk om de voordelen ervan in kaart te brengen. Dit meldt Express.be. Een risicomijdende bedrijfscultuur en traagheid zijn de grootste obstakels met betrekking tot innovatie. Dat blijkt uit een jaarlijks rapport omtrent innovatie van management consultant Boston Consulting Group.
Frustratie
Steeds meer beslissingsnemers raken gefrustreerd over de R.O.I die innovatie genereert. Toch beschouwt 66 procent van de bedrijfsleiders innovatie als een top 3-prioriteit. Een jaar eerder was dat nog 72 procent. Van de 2.500 respondenten zei 46 procent tevreden te zijn met de R.O.I van hun innovatieprojecten, tegen 52 procent in 2006. 67 procent zegt in de toekomst meer geld te zullen besteden aan innovatie. een jaar eerder was dat nog 72 procent. Topprioriteiten bij innovatie zijn 'nieuwe producten voor bestaande klanten' (92 procent) , gevolgd door ' producten die toelaten om nieuwe klanten te winnen' (85 procent).
Bron:Consultant News, Expres.be
Veel bedrijven ervaren de kloof tussen commercie en creativiteit als onoverbrugbaar. Vergeten wordt dat bedrijven die wel met ontwerpers werken gemiddeld 25% betere resultaten behalen dan hun concurrenten die het zonder de creativiteit en ervaring van ontwerpers doen.
Een aantal enthousiaste en ervaren managers hebben in Nederland de Stichting Things Design op gezet om die kloof te helpen dichten.
Onder het motto: ''Design to Business en Business to Design''
‘Things Design’ verwoordt een eigen visie op hedendaagse ‘design’ producten. Een aanpak die wij vertalen naar een commercieel succes van functionele, mooie, betaalbare, duurzame en onderscheid-ende producten.
Things Design onderkent een behoefte bij ondernemers om met meer succes hun onderscheidende, innovatieve producten te ontwikkelen en op de markt te brengen.
Things Design constateert behoefte van ontwerpers om bestendige, intensieve zakelijke contacten te onderhouden met opdrachtgevers.
Wat Things aan expertise biedt is:
- Overzicht van de totale keten die partijen zakelijke en inhoudelijke expertise geeft.
- Gericht op een effectieve samenwerking kan Things keuzes (helpen) maken voor consumentenproducten.
De Things’ kenmerken:
- Grote eigen database van Nederlandse en buitenlandse ontwerpers.
- Ondernemingen benaderen met concrete productvoorstellen.
- Werken vanuit een eigen initiatief maar ook op verzoek.
Wat Things niet doet is functioneren als:
Ontwerpbureau, fabrikant, winkel, beweging en belangenvereniging
Wat Things Design wel doet is het verstevigen van:
De commerciële relatie tussen ontwerper, opdrachtgever en producent.
Wij weten uit ervaring dat in de sectoren van productontwikkeling nog veel mogelijkheden liggen voor ontwerpers die te vaak commerciële kansen missen.
Wij weten niet gekende mogelijkheden te ontwikkelen. Wij verkennen immers doorlopend intensief de markt. Wij zien dat enerzijds meer missionarissenwerk nodig is en anderzijds commerciële kansen steviger moeten worden aangepakt. Het huidige afzetgebied is onvoldoende gestructureerd en veelal afhankelijk van toevalligheden en persoonlijke voorkeuren. Daar kan beter op worden ingespeeld.
Belangrijk vinden wij dat ontwerpers met meer bekendheid communiceren over hun vak en producten. Ontwerpers zijn stimulerende maatschappelijke vernieuwers als bedenkers en makers van hun ideeën. Dat te tonen is van belang voor bedrijven en afnemers die daarmee ook hun identiteit en positionering kunnen verstevigen en hun doelstellingen opvallender realiseren.
THINGS DESIGN: “Onze waarde zit in onze specifieke kennis en ervaring. Wij kunnen bij uitstek commerciële design assortimenten samenstellen in een bestendige relatie met ondernemende ontwerpers''
Zo slaat Things Design de brug tussen design en business
Contact: Hein Schutte +31 629553388
Annemarie
|
|
14
-
08
-
2007
|
13
:
05
uur
Is het nou echt nodig een verkooppraatje hier neer te zetten mijnheer Schutte? Een slecht voorbeeld van creativiteit en daarmee slechte reclame voor hetgeen u aanbiedt..
Als begeleider en coach heb ik in de vorm van verbeterprocessen regelmatig te maken met innovatieve processen. Het zoeken naar verbetering vraagt niet alleen om kennis en inzicht, maar juist ook om creativiteit, intuïtie, spontaniteit, inlevingsvermogen, vrijheid en tal van andere sociaal- emotioneel gevoelige punten. Na een aantal jaren in de innovatiewereld actief te zijn geweest, ging ik mijzelf steeds meer afvragen waarom innovatieprocessen zo vaak vastlopen en/of te weinig opleveren. Het antwoord ligt mijn inzien voor een heel groot deel in hoe leidinggevenden (die verantwoordelijk zijn voor het innovatieproces) omgaan met de creatieve kant van innovatie. Hun rationele, rechtlijnige, en prestatiegerichte manier van denken staat vaak een goed innovatief proces in de weg. De emotionele en meest belangrijke kracht van een innovatief proces wordt op de tweede en soms op de derde plaats gezet door bedrijven die zich te veel met de technische kant van het proces bezig houden. Ik denk dat we innovatie juist meer moeten gaan zien als een heel krachtig sociaal en emotioneel proces en dat we ons er heel erg bewust van moeten worden dat je dat juist met commercie kapot kan maken. Zorg er voor dat innovatiemanagers heel goed begrijpen welke sociale en vooral emotionele processen er komen kijken bij innovatie en probeer vooral niet met een kant en klare aanpak en/of een overkill aan regels en afspraken een innovatieproces in gang te zetten.
Geef medewerkers hun natuurlijke creativiteit terug door managers er van bewust te maken dat deze ruimschoots aanwezig is. Het enige wat je alleen hoeft te doen is in je mensen geloven. Geef ze terug wat ze ooit zijn kwijtgeraakt, namelijk hun natuurlijke creativiteit en de daarbij horende motivatie.
Sterkte,
Marco Goertz
Sr procesbeleider
www.inexcreatief.nl