Bedrijven niet voorbereid op buitenlandse uitbreiding
10 augustus 2007 -
Veel bedrijven beginnen bij toeval met internationale expansie, zo meent Raymond Smid, consultant en directeur van ExportSelect op MD Weekly. Volgens hem beginnen bedrijven te exporteren, omdat de aanlokkelijke gelegenheid zich simpelweg voordoet. Veel bedrijven gaan echter slecht voorbereid de exportmarkt op. De gevolgen van internationale onwetendheid kunnen desastreus zijn.
Ondernemersbloed
Smid meent dat veel ondernemers buitenlandse expansie vooral zien als een manier om op een gemakkelijke manier meer geld te verdienen door het afzetgebied te vergroten. Joost van Dam van de Nederlandse Exportcoach kan zich grotendeels vinden in de analyse van Smid. Maar hij denkt niet dat ondernemers alleen maar op zoek zijn naar een eenvoudige manier om met buitenlandse expansie hun omzet te vergoten. Hij noemt het ondernemersbloed, dat kruipt waar het niet gaan kan. Maar ook hij ziet vaak dat beginnende exporteurs te maken krijgen met onverwachte contractuele verplichtingen. Verder denkt hij dat een gestructureerde business case, gedegen marktonderzoek, goede segmentatie en afgemeten communicatie een hoop zakelijke ellende kunnen voorkomen.
Bron:Marketing Tribune, MD Weekly