9 augustus 2007 -
E-mailmarketing is definitief doorgebroken, en dan met name in de vorm van geïntegreerde interactieve campagnes. Michel Schaeffer, marketingdirecteur bij Bol.com, verklaart dat zijn bedrijf al een paar jaar aan het experimenteren is met e-mailmarketing. Daarbij tracht Bol een balans te vinden tussen gepersonaliseerde en gesegmenteerde e-mailmarketing.
Twee soorten
Gesegmenteerde marketing is gericht op klanten die een bepaald soort product kopen, bijvoorbeeld dvd`s. Gepersonaliseerde marketing is gericht op de koophistorie van de klant en levert klantspecifieke aanbevelingen op. Het grote voordeel van e-mailmarketing is volgens Schaeffer de grote bereikbaarheid tegen relatief lage kosten.
Testen
Marc Borgers, co-auteur van het boek `Succesvolle e-mailmarketing`, stelt dat e-mailmarketing evidente voordelen heeft ten opzichte van andere media: persoonlijk, actueel, interactief, supersnel en relatief goedkoop. Tevens biedt e-mailmarketing vele testmogelijkheden en meetbaarheid op klantniveau. Borgers signaleert twee trends binnen e-mailmarketing. Ten eerste `deliverability`, oftewel de kwestie of e-mailmarketing gezien de opkomst van spamfilters wel arriveert en wordt gelezen. Ten tweede het mobiel uitlezen van e-mail.
Bron:Marketing Tribune, MD Weekly