7 augustus 2007 -
Bedrijven besteden steeds meer aandacht aan webcare: het online bekijken van forums en blogs om inzicht te krijgen in de waardering van klanten ten aanzien van hun product of dienst. Er zijn diverse manieren om in de gaten te houden wat er over een bedrijf wordt gezegd.
Aparte afdeling
Vodafone heeft bijvoorbeeld een speciale afdeling opgericht die zich uitsluitend met deze online activiteiten bezighoudt. Ook UPC heeft een eigen webcareteam dat reageert op klachten van klanten. Het is de bedoeling dat mensen dankzij webcare online ook gaan vermelden dat ze goed geholpen zijn door de bedrijven. Zet iemand een klacht op het net, dan zoeken UPC en Vodafone contact met deze klant. Door proberen de klacht te verhelpen hopen de bedrijven dan op een positieve respons.
Andere manieren
Andere manieren om de meningen van de consument te peilen gaan via zoekmachines of speciale services waarmee de eigen merknaam gepeild kan worden. Er zijn ook bedrijven actief die in opdracht blogs en forums doorspitten.
Bron:NRC Next, MD Weekly
Inderdaad, een heel nieuw en leuk gebied, grotendeels nog onontgonnen!
Het zoeken van uitingen is nog niet het grootste probleem, maar het op de juiste wijze hiermee omgaan....daar zit voor veel bedrijven de angel. Vaak is de reactie impulsief, en dat is uit den boze!
Hiervoor moet je dan eigenlijk ook al een stappenplan klaar hebben liggen. Ik noem het maar ''Bedrijfshulpverlening'' voor ongevallen op het Internet.
Dat zal voor veel bedrijven steeds meer een noodzaak gaan worden!