Ondernemingen draaien op mensen niet op technologie
6 augustus 2007 -
Draadloze en mobiele technieken hebben dan een revolutie veroorzaakt op kantoor. Uit onderzoek van Randstad blijkt zelfs dat driekwart van de Amerikanen de nieuwe communicatiemiddelen geen last vinden die hen continu aan kantoor bindt maar eerder een zegen die hen helpt hun leven beter te beheersen. Toch staat of valt het succes van een onderneming nog steeds met ouderwetse menselijke interactie.
Voordelen
Een derde van de meer dan 3.000 ondervraagde werknemers zeggen dat ze blij zijn met de voordelen die de nieuwe technieken hen brengen, zoals makkelijker toegang tot informatie en beter in staat zijn hun werk te doen. Vier van de tien zeggen dat ze met behulp van die middelen hun werkdruk beter kunnen beheersen. Maar ondanks al die voordelen, concluderen de onderzoekers toch dat vooral menselijke vaardigheden de spil zijn waarop ondernemingen draaien.
Hard werken
Uit het uitgebreide onderzoek blijkt verder dat Amerikanen vaker graag een tandje extra bijzetten voor hun baas. "Mensen werken tegenwoordig harder, zelfs als hun salaris niet gestegen is. 81 procent van de werkgevers en 63 procent van de werknemers werken gewoon net zo lang als nodig is om hun werk af te krijgen," zegt Genia Spencer, managing director Operations & Human Resources van Randstad. "En dat heeft geleid tot een hogere productiviteit."
Minder vertrouwen
Wat echter gedaald is, is het vertrouwen van werknemers in de top en hun vaardigheid juiste beslissingen te nemen. En hoewel meer dan acht van de tien werkgevers en zes van de tien werknemers van hun werk houden, vertonen ze weinig loyaliteit. Veel werknemers overwegen zelfs een carrièreswitch en meer dan de helft kijkt actief uit naar een andere baan.
Een heel ander bericht dan het bericht van vorige week waarin gemeld werd dat de HR afdeling helemaal niet nodig zou zijn.
Eens te meer wordt weer eens onderstreept dat goed HR beleid, beleid dat mensen bindt aan organisaties, meer dan ooit noodzakelijk is voor continuiteit en zeker voor groei van een organisatie.
Strategisch HR wordt de hoeksteen van het beleid van organisaties die streven naar optimale performance. Het binden van mensen, het creéren van commitment met het bedrijf moet voor iedereen in de organisatie de meest belangrijke doelstelling worden.
Dat wil wel zeggen dat de tradiotionele P-boer zal moeten verdwijnen en plaats moet maken voor een HR professional.