3 augustus 2007 -
Managers moeten niet denken dat hun geweldige managementtechnieken de reden van het succes van hun afdeling zijn. De meeste werknemers vertrouwen namelijk op elkaar, en niet op hun bazen, als ze op problemen stuiten. Uit Amerikaans onderzoek van Katzenbach Partners blijkt dat bedrijven eerder floreren op informele netwerken en persoonlijke relaties dan op formele managementstructuren.
Actief leiden Bedrijven die hun werknemers het vertrouwen geven problemen zelf op te lossen en hen hiertoe aanmoedigen presteren vaak beter. "De les die hieruit getrokken kan worden is dat informele organisatie – waarin het werk gedaan wordt buiten formele structuren en processen – werkt en dat werknemers dit erkennen en waarderen," aldus Zia Khan, een van de directeuren van Katzenbach Partners. "De vraag is of dat ook geldt voor managers. Dat is te hopen, want uit ons onderzoek blijkt tevens dat de informele organisatie een strategisch middel is dat managers actief moeten leiden en dus niet aan het toeval over moeten laten.
Ideeën Uit het onderzoek bleek ook dat de meest tevreden en betrokken Amerikanen in een groot bedrijf werkten met informele structuren en veel menselijke interactie. Bijna tweederde van hen vertrouwt met name op zichzelf en collega’s om problemen op te lossen; minder dan een derde wendt zich tot hun manager. Vier van de tien negeren de bedrijfsregels zelfs omdat ze zelf betere manieren hebben ontdekt om hun werk te doen. Negen van de tien wenden zich tot een vast persoon als ze ergens tegenaan lopen. En die persoon is vaker een collega (52 procent) dan een manager (45 procent). Meer dan de helft van de werknemers vindt dat goede ideeën uit alle lagen van de onderneming kunnen komen; slechts acht procent denkt dat de beste ideeën van de CEO of directeur afkomstig zijn. Een magere zeven procent denkt dat die komen van een senior manager, slechts één op de tien dat ze komen van de lijnmanager.
Frustratie
Werknemers van grote ondernemingen hebben dus het meeste respect voor en vertrouwen in hun collega’s en werkvrienden. Dat zijn de personen tot wie ze zich wenden om hun werk zo goed en effectief mogelijk te doen," aldus Khan. "Uit ons onderzoek blijkt ook dat frustratie op de werkvloer vaak ontstaat omdat managers niet doorhebben hoe ze informele netwerken moeten betrekken in hun planning en beslissingen." Hoe bewust managers zich zijn van de informele relaties en de manier waarop ze daar gebruik van kunnen maken heeft daarmee grote invloed op de werktevredenheid, nog veel meer dan de gehanteerde managementstijl.