Vijf vragen die bepalen of u talent beter kunt werven of ontwikkelen
3 augustus 2007 -
Organisaties die aan talentmanagement doen, proberen steeds vooruit in te schatten welke talenten ze in de toekomst nodig hebben. Daarna staan ze voor het dilemma: gaan we uit ‘eigen kweek’ talent opbouwen, of kopen we het in?
Zelf ontwikkelen
Zelf talent ontwikkelen lijkt aantrekkelijk: zo krijgen talentvolle medewerkers de ruimte zich te ontplooien en kan de organisatie profiteren van hun ontwikkeling. Minder positief, zijn de hoge kosten van het zelf ontwikkelen van talent en de onzekerheid of de ‘pareltjes’ onder de medewerkers niet plotseling naar de concurrent vertrekken. Daarom is het niet vreemd dat er organisaties zijn die hiervoor de moeite niet willen nemen. Zij nemen ‘gewoon’ de juiste mensen in dienst op het moment dat ze nodig zijn. Maar is dat uiteindelijk ook doeltreffender en goedkoper?
Talent op wensen afstemmen Die vraag is alleen te beantwoorden als je precies weet welke talenten in de toekomst nodig zijn, zo stelt managementprofessor Peter Cappelli van het Center for Human Resources van de Universiteit van Pennsylvania, VS. Capelli schreef het boek Talent Management, in 2006 verschenen bij Harvard Business School Press.
Volgens Cappelli bestaat de praktijk van talent management nog veelal uit het zorgen voor tijdige opvolging, jobrotation, en lange termijn ontwikkelingsplannen. Helaas is de praktijk ook zo, dat deze instrumenten te vaak mooie woorden op papier blijven. Daarom zocht Capelli naar manieren om het anders te doen.
Capelli ontdekte dat de meeste vacatures worden opgevuld door externe kandidaten, en niet door interne. Daarom moeten organisaties de juiste balans vinden tussen externe- en interne talentontwikkeling. En die balans moet volgens Capelli doorslaan naar de aanpak die budgettair het gunstigst is.
Zelf doen of werven? Wachten tot er talentvol personeel nodig is, is ook riskant. De kosten van recruitment kunnen hoog uitvallen, zeker als er bij meer organisaties behoefte ontstaat aan dezelfde talentvolle kandidaten. Bovendien is het onzeker of er wel voldoende talentvol personeel gevonden kan worden, binnen de gewenste termijn. Dan zou het handig zijn als er (ook) uit ‘eigen’ kweek kan worden geput.
Dilemma oplossen
Om het dilemma op te lossen of talent moet worden ontwikkeld, of van buiten in dienst moet worden genomen, stelt Cappelli dat de volgende vragen en punten moeten worden meegewogen:
• Hoe lang heb je het talent nodig? Hoe langer, hoe meer het loont om zelf aan talentontwikkeling te doen.
• Is er een logische opeenvolging van competenties en functies, zodat interne ontwikkeling goed is te realiseren? Als dat het geval is, vooral binnen functiegroepen, is het relatief eenvoudiger om interne talentontwikkeling op te zetten.
• Hoe belangrijk is de cultuur van de huidige organisatie? Vooral in de hogere functies, brengen externe kandidaten nieuwe normen en waarden binnen de organisatie. Daarmee veranderen ze langzaam de cultuur. Als er behoefte is aan een cultuuromslag, kan dat dus gunstig zijn.
• Hoewel externe werving verandering brengt, is het niet altijd eenvoudig om te voorspellen hoe die verandering uitpakt. Zeker niet als tegelijkertijd meer externe kandidaten de organisatie instromen.
• Hoe zeker bent u van de planning van benodigd talent? Hoe zeker is het dat het talent over langere termijn beschikbaar moet zijn? Hoe minder zekerheid over de planning, hoe groter het risico dat u loopt bij interne talent ontwikkeling.
Bron:Personeelsnet