1 augustus 2007 -
Chinese leiders staan veel meer open voor kritiek dan hun westerse collega’s. Aziatische CEO’s onderscheiden zich nog meer, omdat zij vraagtekens bij hun overtuigingen en eigen bekwaamheid durven te zetten. Een groot sociaal verantwoordelijkheidsgevoel, verfijnde onderhandelingstechnieken en het streven naar harmonie op de lange termijn, zijn de drie kwaliteiten waar de westerse bedrijfstop nog iets van kan leren, zegt Hay Group in haar studie ‘East meets West’.
Kritische blik
Volgens de onderzoekers zijn excellerende Chinese managers – anders dan hun westerse collega’s – bereid om hun drijfveren en bekwaamheid kritisch te bekijken, ook wanneer dit ten koste gaat van hun eigen baan. "Chinese CEO’s zoeken dus niet alleen naar mogelijkheden om de organisatie, maar ook om zichzelf te verbeteren," zegt Madeline Dessing, consultant bij Hay Group. "De gewilligheid om deel te nemen aan activiteiten om hun vaardigheiden te ontwikkelen ter verbetering van de toekomstverwachting van hun organisatie, is dan ook groot. Misschien vindt een westerse manager het spannend om met de billen bloot te gaan, maar in China is dit een deugd."
Sociale verantwoordelijkheid
Bovendien is een succesvolle Chinese leider het toonbeeld van sociale verantwoordelijkheid. De bedrijfscultuur staat voor hem in directe relatie tot de persoonlijkheid van de baas. "Een Chinese CEO wijdt zijn zakelijke succes geheel aan zijn gevoel voor moraal of sociale verantwoordelijkheid," aldus Dessing. "Dit zal geruststellend zijn voor westerse bedrijven die willen investeren in het oosten, maar nog twijfels hebben over de standaard van ‘corporate governance’ die in China wordt gehanteerd."
Succesvolle Chinese zakelijke leiders hebben bovendien een typische en verfijnde manier van onderhandelen binnen complexe relaties. Zo streven ze altijd naar harmonieuze zakenrelaties. "Ze weten het zó te spelen dat iedereen aan de tafel denkt dat híj gewonnen heeft. Wanneer je het hebt over lange termijnrelaties, dan is je gelijkhalen van ondergeschikt belang," licht Dessing toe.
Aanpassingsvermogen
Chinese organisaties oogsten veel succes, ook internationaal. Om in de globalisatie te kunnen blijven concurreren, zullen Chinese organisaties echter meer moeten innoveren. De CEO’s richten zich volgens de
onderzoekers nu te veel op (kosten)efficiëntie. "Aziatische bedrijven hebben door de jaren heen bewezen zich perfect aan te kunnen passen. Maar nu de marges op de productie steeds kleiner worden, zijn productdifferentiatie en sociale innovatie steeds belangrijker. De combinatie van hun sterke verantwoordelijkheidsgevoel en aanpassingvermogen kan hierin voor een doorbraak zorgen."
Tekort
Net als in de rest van de wereld heerst er in China ook een tekort aan talent. Er is daarbij in China momenteel te weinig aandacht voor het opleiden en ontwikkelen van managers, zegt Hay Group. Slechts zes van de 37 CEO’s in het onderzoek lieten weten hier iets aan te doen, van wie slechts drie een succes kon melden. Daarnaast schort het nog aan hun leiderschapstijl. Een meer participatieve en visionaire leiderschapstijl is nodig om het teamgevoel binnen Chinese organisaties te versterken.
We moeten afwachten waar we over 20 jaar zijn en hoe dan de ontwikkeling in het Oosten is gegaan. De drie kwaliteiten waren in het vroegere Westen heel vanzelfsprekend. Maar inderdaad de Chinezen (en de Asiaten)hebben iets voor op onze westerse cultuur en zeker de cultuur van nu. Zij zijn meer EEN met zichzelf en met hun onmiddellijke omgeving. Onze staten en religies lieten en laten te weinig ruimte voor de ik-eenheid, die absoluut is voor het leven van kwaliteiten. De Chinees (de Asiaat)denkt geld en doet en besteedt aandacht aan het andere. Wij praten over alles en in eerst in termen van geld, zonder aandacht en doen, kijken daarbij voornamelijk naar de ander.
(Aktueel: de een moet propjes oprapen, die de ander heeft weggegooid! Dat is ons westerse prestatieniveau!)
Arnold van der Beek www.valuesonline.net
Trojan
|
|
1
-
08
-
2007
|
13
:
43
uur
Als je als natie aan het doel werkt om de rest van de wereld af te troeven, ben je niet bezig met de onderlinge machtsstrijd. Daardoor buigen de chinezen alle kritiek om in mogelijkheden waarmee ze zich nog verder en beter kunnen ontwikkelen. Dat is pure noodzaak, want met vingerwijzen en doorschuiven komt je ontwikkeling tot stilstand en stilstand is achteruitgang ---> zie de westerse wereld. In de westerse politiek is moddergooien en duimendraaien de dagelijkse kost en in het bedrijfsleven is het doodgewoon om over de rug van anderen naar de top te klimmen.
In het westen heeft iedereen zijn positie 'veilig' gesteld en is het een kwestie van verdedigen geworden. De 'van het kastje naar de muur' politiek heeft ons verdeeld en er ontstaan constant conflicten waarin we elkaar verbaal te lijf gaan om eigenbelang of om eigen gewin. Er zal nooit eens iemand opstaan om toe te geven, want dan gaat zijn kop eraf. Ga maar na, als je bijv. in Nederland een manager aanspreekt op fouten, dan verwijst hij je naar zijn collega/secretaresse/ondergeschikte of hij geeft gewoon de maatschappij de schuld.
Kortom in het westen is het altijd de schuld van een ander --> zie de oorlogen met het midden oosten. Dat hebben we op onszelf afgeroepen, maar we geven doodleuk al die mensen (die in hutjes wonen) de schuld.
Eenheid creeert afhankelijkheid en in het westen wil iedereen juist onafhankelijk zijn, dus er ontstaat ook geen eenheid. Fouten toegeven in het westen betekent gezichtsverlies, ontslag, berispingen, etc. Het westen straft haar inwoners voor het maken van fouten en het tonen van eerlijkheid. Daardoor komt de ontwikkeling stil te liggen en probeert iedereen door de mazen van het net te glippen. Alles wat fout gaat wordt aan externe variabelen toegeschreven en als het goed gaat staat het westen zichzelf op de borst te kloppen als een zilverrug gorilla die in de rui zit!
Jan Verspoor
|
|
25
-
08
-
2007
|
10
:
12
uur
Ik heb precies het tegengestelde ondervonden. Ik ben nu enkele jaren werkzaam in een Chinees distributiecentrum, en Chinese managers staan in het algemeen juist NIET open voor kritiek van 'onderaf'. Een Chinees ziet commentaar van 'onderaf' als als gezichtsverlies, niet tonen van respect en een zeer kwalijke zaak.