Reclamegeld voor internet bedreigt software-industrie
31 juli 2007 -
Internetspelers die abonnementsgeld innen, eenmalig transacties factureren of een bedrag uitgekeerd krijgen in de vorm van een fee, krijgen het steeds moeilijker om te blijven concurreren met advertentiegesponsorde sectorgenoten, die een soortgelijk productaanbod gratis het net opgooien.
Advertentiegeld
Omdat steeds meer advertentiegeld zijn weg naar het internet vindt, vragen telecomoperators en softwaremakers zich af hoeveel van hun zaken in de handen van advertentiegesponsorde rivalen dreigt terecht te komen en hoe snel ze daarop moeten anticiperen.
Gratis applicaties
Een goed voorbeeld is het Amerikaanse softwareconcern Microsoft, dat op de hielen wordt gezeten door de gratis applicaties die het door zoekadvertenties gesponsorde Google in toenemende mate en gratis aanbiedt aan de globale internetgemeenschap. Zonder er nadrukkelijk voor uit te komen, begeeft Google zich meer en meer op Microsoft's terrein. Na het succes van het fotoprogramma Picasa biedt het bedrijf sinds november vorig jaar een web-based Office-pakket aan.
Optimistisch Volgens Jeff Raikes, hoofd van Microsoft's Business Division, ligt de uitdaging in de ontwikkeling van applicaties die beide businessmodellen ondersteunen. Een enkel technologisch platform kan dus voor verschillende soorten gebruikers dienen. Enerzijds aan betalende gebruikers, anderzijds aan gratis gebruikers, die er dan wel de advertenties bovenop moeten nemen. Marc Andreessen, de medestichter van Netscape, blijft optimistisch "'Ik denk dat in elk van de twee businessmodellen bedrijven succesvol kunnen zijn. De markt is groot genoeg en er is nog zoveel te doen."
Bron:The Financial Times, Expres.be