31 juli 2007 -
Tevreden klanten: uw succes hangt ervan af. Het is dus zaak die eenmaal binnengehaalde klanten terug te laten keren. En opnieuw en opnieuw. En dat is niet eens zo moeilijk. Pas onderstaande tips toe en u kunt zich verheugen op een zeer tevreden klantenbestand.
1. Vraag uw klanten regelmatig hoe het met ze gaat, toon interesse.
2. Organiseer regelmatig bijeenkomsten met uw klanten om problemen te bespreken, feedback te vergaren en te weten wat er leeft.
3. Volg de aanbevelingen van uw klanten op.
4. Communiceer regelmatig met uw klanten via een nieuwsbrief: maak bekend waar u mee bezig bent, welke nieuwe producten of diensten u biedt en hoe u problemen opgelost hebt.
5. Ga er niet klakkeloos van uit dat uw klanten alle informatie meteen begrijpen.
6. Is er een klacht, laat de direct betrokken medewerker die dan oplossen.
7. Prijs het succes van uw klanten openlijk; maak ook uw andere klanten deelgenoot.
8. Prijs uw werknemers openlijk; laat uw klanten weten dat u uw mensen waardeert.
9. Doe wat u belooft en doe dat op tijd (liefst nog iets eerder).
10. Geef uw klanten altijd meer dan waarvoor ze betalen.
Op zich goede en inderdaad brruikbare tips om ter harte te nemen.
In geval van dienstverlening is het eindresultaat vaak zelfs afhankelijk van de kwaliteit van samenwerking tussen de dienstverlenende patij en de klant/gebruiker. Een vorm van partnership dus oftewel een kwestie van samen ondernemen. Zie verder www.samenondernemen.nl