zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Manager moet drinkende werknemer voorzichtig aanpakken

31 juli 2007 - Alcoholisme komt overal voor, ook op de werkvloer. Managers doen er echter goed aan om werknemers met een glaasje op omzichtig aan te pakken volgens verslavingszorginstelling De Hoop. Dit meldt Zibb. In een gesprek met Management Team pleit de instelling ervoor om heldere regels en duidelijke afspraken vast te leggen, voor het te laat is.

Geen hulpverlener


"Een leidinggevende moet zichzelf in ieder geval niet gaan beschouwen als een verkapte hulpverlener. Wat hij wel moet doen, is het gesprek aangaan als er bepaalde signalen zijn dat een medewerker een alcoholprobleem heeft. Dat moet niet over alcohol gaan, maar het werk als onderwerp hebben," aldus Frans Koopmans, woordvoerder van De Hoop. "Ontslaan is daarbij het allerlaatste wat hij moet doen." 

Uitbannen
Koopmans is verbaasd dat alcoholgebruik in veel bedrijven nog steeds is toegestaan. "Zeker waar geconcentreerd moet worden gewerkt, moet elke vorm van alcohol en drugs worden uitgebannen."
Zibb


Bron: Zibb
 
 Doorsturen   2 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Alcohol op het werk moet aan banden gelegd
 Alcohol goed voor carrière
 Managers regelmatig beneveld op het werk
 Borrel na werktijd populair
 Eén op de vijf werknemers drinkt excessief
 
 
reacties
 
Rene Civile  |   | 
31-07-2007
 | 
09:37 uur
In enige mate een staaltje van het pamperen van mensen me dunkt. In Nederland is er al ruim een decennium lang een campagne gaande alcohol en werk te ontmoedigen dan wel volledig in de ban te doen.

Grote multinationals hebben hier al een heel duidelijk en stringent beleid voor ontwikkeld en passen die ook toe. Begrijp me niet verkeerd. Als halve Italiaan drink ik dagelijks een glaasje wijn bij het eten. Dat is gewoonte. Ook ga ik wel eens lunchen met collegea of zakenrelaties. Daar zie je heel duidelijk dat drinken, wanneer je na de lunch gewoon moet werken 'not done' is.

Managers hebben wat dit betreft een voortrekkersrol. Wanneer zij een drankprobleem hebben moet je dat, natuurlijk op gepaste wijze, aankaarten en bespreekbaar maken. De intonatie van het artikel, zo voel ik het althans een beetje, doet het voorkomen dat je met deze materie, en de persoon, bijzonder omzichtig moet omgaan.

KUL! Het zijn geen zielige slachtoffers maar gewoon mensen met een probleem. Zachte heelmeesters maken nu eenmaal stinkende wonden. Door het probleem, wanneer dit zich voordoet, zo vroeg mogelijk aan de kaak te stellen, maak je het bieden van hulp en oplossing alleen maar makkelijker.

Alles valt of staat natuurlijk met de bereidwilligheid en inzet van de betrokkene. Er zijn verschillende professionele wegen om hulp te bieden in een poging kennis en kunde voor de organisatie te behouden.

Doet men dit niet dan vrees ik dat de drinkende alleen maar extra excuses worden geboden zijn of haar gedrag te valideren. Het enige waar ik me in kan vinden in dit artikel is dat ontslag inderdaad een allerlaatste optie is.

Wellicht dat de organisaties waar dit probleem mogelijk speelt eens kunnen gaan nadenken om heldere regelgeving hier omtrent. Of ist dit kattebelletje van 'de Hoop' zieltjeswinnerij?

RC PM
heer Ron Ladage  |   | 
31-07-2007
 | 
14:10 uur
Waar doet Frans Koopmans, woordvoerder van De Hoop zijn kennis van dit probleem eigen op. Bij grotere bedrijven is er vaak een beleid op dit gebied.
Binnen de chemie en olie wordt al jaren in Nederland geen drank op de zaak geschonken.
Maar bedrijfsborrels hebben vaak het doel om de sociale contacten te verstevigen.
Normale mensen hebben geen probleem met drinken, dus het gaat over de groep die geen maat kunnen houden.
Veel bedrijven zijn aangesloten bij een Arbo-dienst en daar kan men dit probleem neerleggen.
Een arts heeft geheimhoudingsplicht en daardoor een goede hulpverlener in dit soort gevallen. Wanneer het een klein bedrijf geldt, dan zal de baas iets moeten doen.
Het zal starten met de werkprestaties van de werknemer, maar de leidinggevende zal zeker het woord alcohol mogen gebruiken.
Alleen moet hij niet op de reactie van de drinker ingaan, deze discussie verliest hij altijd, want iemand die verslaafd is aan alcohol, is geniaal in het bewijzen van het tegendeel.
Maak tijdens het gesprek goede afspraken, desnoods een keer in de veertien dagen een voortganggesprek en reken de werknemer af op de gemaakte afspraken.
Leg een dossier aan, waarin je o.a. een verslag van de gesprekken in vastlegt, dan bouw je een sterk dossier op, zodat bij geen verbetering de rechter kan beslissen of ontslag rechtvaardig is.
Laat het softe beleid maar over aan instellingen zoals de Hoop, maar als bedrijf moet je zorg dragen dat alle medewerkers hun werk kunnen doen en liefst met plezier en daar passen geen alcohol verslaafden in. Nieuw van de laatste jaren zijn ook de wietrokers en erger, maar daar zijn de controlemogelijkheden nog slechter.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10