Zakenreizigers staan er alleen voor in noodgevallen
27 juli 2007 -
Politieke onrust, terrorisme, natuurrampen…. De wereld lijkt steeds onveiliger. Dat vinden de meeste zakenreizigers ook. En daarbij zijn ze bang dat hun onderneming simpelweg niet in staat is hen te helpen als er zich een noodgeval voordoet. Dit blijkt uit onderzoek van Control Risks onder Britse en Amerikaanse zakenreizigers.
Doelwit
Vier van de tien Britse en een derde van de Amerikaanse werknemers geloven dat zakenreizigers de komende vijf jaar een steeds interessanter doelwit van extremisten en terroristen gaan worden. Zes van de tien hebben vervolgens geen of weinig vertrouwen dat hun onderneming heb in die gevallen effectief kan helpen. Bijna tweederde van de Britse en de helft van de Amerikaanse ondernemingen die hun werknemers regelmatig naar het buitenland stuurt voert geen duidelijk veiligheidsbeleid. De helft van de Amerikanen heeft niet eens een nummer dat ze kunnen bellen als ze in het buitenland in de problemen raken. De helft van de Britse ondernemingen heeft geen enkel beleid om hun werknemers bij te staan in het buitenland. Driekwart van de Amerikaanse bedrijven heeft dat dan weer wel.
Juridische stappen
Acht van de tien Amerikaanse zakenreizigers en bijna negen van de tien Britse vinden dat hun onderneming wettelijk verplicht is hun veiligheid te garanderen als ze op zakenreis zijn. De helft zou overwegen juridische stappen tegen de baas te ondernemen als ze niet goed bijgestaan zouden worden in een noodgeval.