25 juli 2007 -
Banners leiden meestal op een heel andere manier tot resultaat dan aanvankelijk gedacht. Lang niet iedereen die geïnteresseerd is een online advertentie klikt daadwerkelijk op de banner. Nee, sommigen gaan rechtstreeks naar de website van de adverteerder of gaan via Google zoeken naar het geadverteerde merk of product.
Zelf zoeken
Het Londense digitalemarketingbureau Harvest Digital onderzocht samen met Adviva en Nielsen/NetRatings het zoekgedrag bij de online aankoop van reizen. De resultaten zijn verrassend, meldt Marketing Online.
Aan respondenten is gevraagd wat zij doen als ze een banner voor vakanties of vliegreizen zien. Slechts 26 procent zou de banner aanklikken. Zelf zoeken is veel populairder. Naar de naam van de adverteerder (26 procent) of op algemene combinaties van zoektermen die samenhangen met de advertentie (31 procent). Bij een banner met een tekst als "met airline X goedkoop naar Spanje" zoeken mensen dan bijvoorbeeld op "vliegtickets Spanje", "goedkoop vliegen Spanje", "tickets airline X" of soortgelijke combinaties. Even opmerkelijk is dat 29 procent de banner niet aanklikt en rechtstreeks naar de website van de adverteerder surft. Bij ervaren reizigers die minstens drie reizen per jaar maken is dat zelfs 38 procent. Banners brengen websitebezoekers soms ook rechtstreeks naar het retailkanaal: 4 procent van de respondenten geeft aan na het zien van een interessante banner direct naar een reisbureau te stappen.
Bannering plus search
Bannerreclame blijkt dus aanleiding te geven tot heel veel zoekacties. Aangezien vaak met algemene termen wordt gezocht, kunnen sitebezoekers ook bij een concurrent terechtkomen. Een bannercampagne moet dus gepaard gaan met een geïntegreerde searchcampagne om de mensen op te vangen die niet op de banner klikken maar algemeen gaan zoeken. Een andere belangrijke implicatie van het onderzoek is dat de effectiviteit van bannerreclame zwaar onderwaardeerd wordt als alleen maar gelet wordt op doorklikratio's: banners brengen mensen veel vaker langs andere wegen naar je toe dan via een klik op de banner zelf.
Bron:Brisk
Ik vind dit onderzoek bijzonder opmerkelijk maar ook verhelderend. Zelf zit ik al mijn halve leven in de IT en herken het fenomeen. Ik maak zelf ook zelden gebruik van koppelingen maar vaker van short keys of een getikt commando.
Grappig te lezen dat ik wat dit betreft dan ook niet de enige ben. Dit onderzoek werpt wel een ander licht op hoe om te gaan met het fenomeen 'traffic track'. [Het genereren van bezoekers aan een internetpagina.]