zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Tien stappen om uzelf te verbeteren

24 juli 2007 - Veranderen is nooit makkelijk. Het kost discipline en doorzettingsvermogen om een nieuwe gewoonte aan te leren of een oude te verbeteren. Maar onmogelijk is het natuurlijk niet.

Volg de onderstaande stappen en word een beter mens en een betere manager:


1. Erken uw ontevredenheid
Die rusteloosheid is een teken dat er iets niet goed zit en dat verandering noodzakelijk is.
2. Definieer de benodigde verandering
Maak voor uzelf duidelijk wat er nodig is om de situatie te verbeteren.
3. Leg het even naast u neer
Zodra u even niet nadenkt over wat u dwarszit, komt een antwoord vaak vanzelf.
4. Plan
Stel een plan van aanpak op om uw doelen te bereiken.
5. Onderneem actie
Zodra u weet wat u wilt, stel dan niet langer uit in actie te komen.
6. Evalueer
Stop zo nu en dan even met waar u mee bezig bent om te evalueren of uw actie vruchten afwerpt. Zo niet, stel uw plan dan bij.
7. Wees flexibel
Sta uzelf toe kleine veranderingen door te voeren om uw doel te bereiken; flexibiliteit is cruciaal.
8. Wees blij met kleine overwinningen
Wees trots op uzelf voor de kleine verbeteringen die u al ervaart op weg naar uw doel.
9. Blijf op koers
Niet opgeven! U bent er nu bijna.
10. Vier het goede resultaat
U mag uzelf best belonen voor het feit dat u zichzelf verbeterd hebt.

 
 Doorsturen   7 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Ambitieuze CFO moet verder kijken dan cijfertjes
 Bedrijfsborrel stimuleert creativiteit
 Intrinsieke motivatie leidt tot betere prestaties
 Managers slaan door in prestatiedrang
 
 
reacties
 
R. Civile  |   | 
24-07-2007
 | 
10:16 uur
Als ik naar het artikel kijk dan wordt ik daar eerlijk gezegd een beetje treurig van. Niet dat ik de integeriteit persoonlijk afkeur maar meer dat hier sprake is van het aanzetten tot een gedragspatroon die de bewuste persoon zelf wel eens niet zou kunnen zijn.

Dat is iets waar speciaal aandacht aan moet worden besteed. Is iemand ontevreden dan is er ongetwijfeld een oorzaak. Edoch, het moet me hier echt even van het hart dat je NIET eens moet willen proberen de 'Essentie' van de persoon te willen veranderen. Veel mensen zijn te beinvloeden op dit gebied, vele technieken en manieren losgelaten op, bijvoorbeeld de consument, hen 'te stimuleren, lees aan te zetten' tot een bepaald gedrag.

Ik ben van mening dat je de persoon zelf niet eens mag veranderen laat aanzetten tot. Daar krijg je namelijk hele nare neven effecten van. Truuk hier is mensen te tonen wie de ander is in 'Essentie' en draagvlak te creeeren voor elkaars verschillen.

Nadruk hier zou m.i. moeten liggen 'Aanvullen' niet 'Aanpassen'. Wanneer je alleen al deze twee criteria in de praktijk zou toepassen dan krijg je vooruitgang juist door de individuele capaciteit zichtbaar te maken naar de anderen naast je. Als een ieder dat accepteerd krijg je pas echt leuke dingen te zien.

Daar is echt geen lange weg van coaching of begeleiding voor nodig overigens.

RC PM
N. Dragt  |   | 
26-07-2007
 | 
13:42 uur
Ik vraag me bij de eerste vraag al af, of dit wel de beste aanzet is. Het gaat uit van het principe: 'When broken, fix it.' Wat dat betreft is het Japanse Kaizen idee, veel beter: 'Verbeter waar je kunt verbeteren.' Verbeteren wordt dan de actieve benadering en niet het ongenoegen met de huidige situatie. Je vertrekt vanuit een positieve situatie, ipv een negatieve. Je bent dus niet voortdurend op zoek naar wat er fout gaat, maar wat er beter kan. Je neemt dus genoegen met de huidige situatie, zonder de mogelijkheid uit te sluiten, dat het in de toekomst anders kan, misschien wel beter.

Je criterium wordt in ieder geval niet zoeken naar het slechte, maar het betere wat een veel leukere zoektocht is. Helaas vraagt dat wel om een andere houding tov jezelf en je omgeving.

Overigens staat er al sinds jaar en dag een mooi lijstje van handelingen op Psychology Today over de aanpak van veranderen ((Klik hier)
Rene Civile  |   | 
26-07-2007
 | 
15:19 uur
@ N. Dragt

Ik kan me uw stelling wel voor me halen. [Brede orientering en open voor verschillende invalshoeken.] Toch hier de volgende simpele stelling.

De mens heeft een aantal vaardigheden in zich die deze kan inzetten. De mens is het enige wezen op de wereld die 'Denkt' zichzelf dingen te kunnen aanleren die niet van nature eigen is.

Met alle negatieve consequenties van dien. In andere woorden? Wat gebeurd er als een persoon zich dingen [laat] aanleren die hem/haar niet van nature eigen is? Ik kan het u vertellen maar wellicht komt u hier zelf ook wel op.

Enkele denkrichtingen vind u zeker op de pagina Feiten en Cijfers. Dat is onweerlegbaar en onafhankelijk die onze eigen ervaringen alleen maar onderstrepen.

vr.gr.

RC PM
Norman Dragt  |   | 
27-07-2007
 | 
00:30 uur
Rene, ik zeg nergens, dat iemand zich iets moet aanleren, wat niet in hem zit. Ik zeg alleen maar, dat veranderen beter lukt, als iemand zich daarop richt, vanuit de gedachtengang van verbetering. Verbetering betekent bijna vanzelfsprekend, dat iemand niet iets nieuws leert, maar dat wat hij al kan anders gaat doen. Die andere aanpak kan praktischer, effectiever, efficiënter, leuker, uitgebreider, simpeler, weet ik veel wat zijn.

Overigens moet je de mens ook weer niet teveel op een paar talenten vastpinnen. Belbin gaf al aan, dat mensen meerdere teamrollen kunnen bekleden. Daarnaast worden mensen niet met allerlei talenten geboren, die ze op latere leeftijd pas kunnen gebruiken. Het enige talent dat mensen werkelijk hebben meegekregen is een flexibel brein, dat voortdurend opzoek is naar verklaringen en oplossingen. Helaas leren de meeste mensen in de loop van hun leven, vooral niet te vertrouwen op zichzelf en hun eigen mening, maar op de mening van anderen, zeker waar het gaat om hun eigen talenten. Niet voor niets massas mensen die ontevreden in een baan rondhangen, en dat toch met een redelijke kwaliteit klaarspelen. Helaas leidt die ontevredenheid niet tot klantvriendelijk gedrag. Daarvoor moet iemand toch echt blij zijn met wat hij of zij doet.
Rene Civile  |   | 
27-07-2007
 | 
10:21 uur
Goedemorgen Norman,

Met een gerust hart mag ik je hierin tegenspreken. Wij zijn al sinds jaar en dag bezig met een formule die wel toont wat de latente eigenschappen [talenten zo je wil] inzichtelijk maken.

Je wordt wel degelijk met een aantal basale eigenschappen geboren. Onze formule werkt hierin absoluut onafhankelijk en is zelfs niet leeftijd gebonden. Voorts wordt de formule ook niet eens actief door ons op de zakelijke markt gepropageerd.

In de laatste vijf jaar alleen al zijn we tot verrassende conclusies gekomen die echte 'eye openers' zijn geweest voor ons. Wij behalen op dit moment nog steeds een 'gemiddeld juistheids percentage' van zo'n 80%.

De formule word al gebruikt op een aantal gebieden en daar komen steeds weer de juiste percentages uit.

Ergo, de methode is er nu alleen zijn we nog niet aan het commerciele stuk begonnen. Wat dat betreft hebben we niet zo'n haast.

Groet,

RC PM
N. Dragt  |   | 
27-07-2007
 | 
16:45 uur
Rene, je bewering dat jullie 80% vinden, roept bij mij de vraag op: 'van wat?'

Het lijkt me sterk dat jullie bij mensen, die nog niet kunnen lezen en schrijven, kunnen bepalen wat hun talenten zijn.

De vraag wordt dan in zekere zin, vanaf welke leeftijd werkt jullie systeem? En waarom is het erg als mensen veel meer zouden kunnen, dan jullie systeem boven water kan halen? Uiteindelijk moeten mensen natuurlijk toch de keuze maken, of ze een bepaald talent willen ontwikkelen. Dan kan het wel handig zijn om te weten welke talenten aanwezig zijn, maar kan een mens nog altijd de keuze maken om iets anders te gaan doen.

Maar ik kan me wel voorstellen, dat jullie systeem interessant is voor bedrijven, die willen weten welke talenten ze in huis hebben.
Rene Civile  |   | 
27-07-2007
 | 
22:40 uur
Beste Norman,

Ik heb in de loop van de jaren geleerd een 'open mind' te houden voor waar het dit systeem betreft. In elk geval heb ik zelf de ervaring dat mensen gewoon een set van vaardigheden in zich hebben.

Natuurlijk, de mens is één van de weinige species die zichzelf van alles kan aanleren maar ervaring en eerlijkheid gebied, hier te kunnen stellen dat wanneer ze zich buiten dat gebied gaan begeven er negatieve effecten optreden.

Ik kan je slechts aanraden eens naar Feiten en cijfers te kijken op onze website. We hebben de ervaring dat we voor de welbekende CITO leeftijd het systeem al kunnen toepassen.

We kunnen ook aantonen dat wanneer mensen zich daar buiten begeven men er a: niet gelukkiger van wordt en b: al helemaal niet goed in. We kennen allemaal wel het gezegde 'schoenmaker hou je bij je leest.' Dit heeft wel een hele andere betekenis gekregen in onze ervaring.

Ik wil wel graag hier naar voren brengen niet op 'zieltjes winst' uit te zijn in elk geval.
Laat het systeem zichzelf maar bewijzen.

Wij zelf gebruiken het al langer dan twee jaar op het gebied van Coaching en halen er verrassende resultaten mee. Try it yourself is het enige wat rest. Free of charge overigens.

RC PM

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10