24 juli 2007 -
Voor het slagen van en fusie of overname is de rol van IT cruciaal. Uit onderzoek van PricewaterhouseCoopers (PwC) blijkt dat 60 procent van het hoger management de rol van IT bij fusie en overnames onderschat. Zo`n 50 tot 80 procent van de fusies en overnames creëert geen aandeelhouderswaarde en dat is deels te wijten aan slechte IT-integratie.
Afstemming
Bij een fusie of overname is het van groot belang om de bedrijven en de IT op elkaar af te stemmen. Ook is het raadzaam een IT due diligence uit te voeren en na te gaan of de verschillende IT-systemen op basis van service oriented architectures aan elkaar gekoppeld kan worden. Verder is het belangrijk om bij het maken van een keuze een gezamenlijk doel voor de IT-integratie te definiëren. Op een bepaald moment in het fusieproces dienen er namelijk knopen te worden doorgehakt.
Fusieperdiode
Wat vooral voorkomen dient te worden is het streven om IT tot de voortrekker van de organisatieveranderingen te maken. Ook moet de organisatie het implementeren van nieuwe systemen voorkomen tijdens de fusieperiode. Het streven naar daadkracht is cruciaal voor het succes van een post-IT-integratie. Hoe langer zo`n post-fusie-integratie-periode, hoe langer de lopende operatie wordt verstoord, hoe meer weerstand er komt vanuit de organisatie, hoe moeilijker het wordt om besluiten te nemen en te laten accepteren door de organisatie.
Bron:Fusie&Overname, MD Weekly
Het artikel slaat 'een' spijker op de kop. Toch, dat is tenminste mijn ervaring, gaat dit niet zo snel op in Nederland, gezien de fusies en ervaring waar ik getuige van mocht zijn of deel van uit mocht maken.
Vaak is het zo dat men wel degelijk, meer en meer, begint te onderkennen dat IT strategisch onderdeel uit maakt van de gehele organisatie.
Laat natuurlijk onverlet dat Management en Raden van Besturen hier soms wat minder aandacht voor hebben of zelfs een andere perceptie. Hier kan men terecht een vinger wijzen naar management die wat dit aspect een grotere en duidelijke stap dienen te zetten.
Het is en blijft mensenwerk maar wel de morele verplichting van IT management meer en nog beter te communiceren. Dit laatste is waarschijnlijk het grootste debet van het verhaal.
Communicatie is en blijft iets wat je moet bezitten en niet iederen bezit dat nu eenmaal.