Als de baas op vakantie is, blijven de rekeningen liggen
16 juli 2007 -
Slecht betalende bedrijven blijken er in de zomerperiode een gouden smoes bij te hebben: 'de baas is met vakantie, de rekening is niet afgetekend, we onderzoeken 't als hij terugkomt'. Dat levert al snel drie weken uitstel op. Juist omdat de vakantiespreiding dit jaar ver uit elkaar ligt kunnen rekeningen zich op blijven stapelen.
Bedrijven kunnen hierdoor in het najaar met kasstroomproblemen worden geconfronteerd. Dit voorspelt Dave Taylor, directeur van OnGuard. Uit onderzoek blijkt dat bedrijven in de zomerperiode hun rekeningen gemiddeld achttien dagen laten liggen.
Grote bedragen
Ruim 64 procent van de ondervraagde bedrijven merkt dat het betalingsgedrag van klanten verslechtert tijdens de zomerperiode. Het gaat soms om zeer grote bedragen waardoor de maandelijkse geplande liquiditeit veel lager uitvalt. Vooral kleine bedrijven lijden hier onder. Dit jaar zal de vertraging nog eens extra groot zijn, wat een groter kostenpost voor het bedrijfsleven betekent. Bedrijven doen er daarom goed aan hun uitstaande rekeningen nog voor de vakantieperiode voor een groot deel te innen en zich niet te laten beetnemen door de vakantiesmoes.
De smoezen om niet te betalen zijn zo herkenbaar. Het ergste is dat deze klanten / bedrijven, zonder dat zij het in de gaten hebben, de relatie leverancier-klant onnodig onder druk zetten. Leveranciers zullen hun prijzen verhogen om de rentekosten terug te ''verdienen'' en zullen minder hard lopen. Persoonlijk begrijp ik het ook niet. Als we in de supermarkt staan dan kan er wel bij de kassa direct worden afgerekend, zo is dat nou eenmaal afgesproken. Als we leverancierskrediet krijgen maken we misbruik van de situatie. Ik noem het ''diefstal''. Het bedrag aan rente is vaak niet noemenswaardig maar het gaat om de integriteit, het principe. Gelukkig kom ik ook nog nette bedrijven tegen die zich verontschuldigen als de betalingstermijn met een paar dagen is overschreden. Ik / mijn bedrijf vindt het geen enkel punt als goede relaties de betalingstermijn een keer overschrijden, maar..... laat het even weten. Ook als je niet kunt betalen, dan is een regeling altijd mogelijk. Goede communicatie staat aan de basis van een gezonde klant-leverancier relatie.