zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Succesvol overnemen is niet moeilijk

Leren van fouten essentieel voor succesvolle overnames

5 juli 2007 - Een fusie of overname in goede banen leiden is een van de moeilijkste taken van een manager. Toch is het niet zo heel erg moeilijk – mits er geleerd wordt van eerdere fouten. Volgens Amerikaans onderzoek van de Conference Board besteden te weinig managementteams echter genoeg tijd en aandacht aan het bestuderen van wat in het verleden werkte en wat niet. En daarom verlopen zoveel overnames teleurstellend.

Dit onderzoek bevestigt de uitkomsten van een Europees onderzoek van Hay Group die suggereerden dat meer dan negen van de tien fusies en overnames niet beantwoorden aan de verwachtingen. De reden: de leiding verliest zich teveel in financiële en technische details en besteedt te weinig aandacht aan de integratie van de verschillende bedrijfsculturen en managementstijlen.

Heldere procedures


Managementteams die vooraf een duidelijke procedure in het leven roepen omtrent nieuwe overnames, plukken daar de vruchten van, aldus de Conference Board. Het documenteren en delen van eerdere overname-ervaringen leidt ertoe dat de verantwoordelijken kunnen leren van eerdere fouten en successen. Deze simpele benadering werkt vooral voor ondernemingen die regelmatig andere bedrijven inlijven of van plan zijn continu te blijven groeien middels fusies en overnames.
Geformaliseerde overnameprocedures bieden nog meer voordelen. Middels duidelijk geformuleerde doelstellingen is het bijvoorbeeld veel eenvoudiger het nut van de overname te communiceren en zorgen en weerstand – die onherroepelijk de kop opsteken – te verminderen. Een goed geoliede 'integratiemachine' maakt het hele overnameproces bovendien veel dynamischer en leidt tot meer betrokkenheid en inzet.

Tips
Toch blijft de mate van overeenkomst tussen de overnemende en overgenomen partij cruciaal. Hoe groter de overeenkomst, hoe groter de kans op succes. Hetzelfde geldt voor geografische nabijheid. Wie een buitenlands bedrijf overneemt krijgt immers, naast verschillen in bedrijfscultuur, te maken met culturele verschillen. Om al te grote problemen op dit vlak te voorkomen raden de onderzoekers aan om de over te nemen onderneming goed te onderzoeken, te praten met werknemers en vooraf een plan op te stellen om de verschillen efficiënt te overbruggen. De onderzoekers hebben nog een aantal tips voor succesvolle overnames. Ten eerste om eerdere ervaringen goed te documenteren en ze te gebruiken om de betrokkenen op te leiden voor specifieke integratietaken (denk aan logistiek, klantbeheer, distributie, enzovoort) en te zorgen voor goed omlijnde doelen en deadlines. Ook is het slim om op tijd te beginnen zodat het proces zo soepel mogelijk kan verlopen.

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 
 
 
reacties
 
B.H.J. Mooibroek AA RAB  |   | 
11-03-2012
 | 
00:54 uur
een ietwat verlate reactie op een wat ouder artikel, maar mijns inziens niet minder relevant.

Bovenstaand een duidelijk verhaal.

In mijn reactie eerst gesneden koek, maar later een nieuwer inzicht:

Inderdaad kom ik ook tegen dat de uitkomsten van een overname anders verloopt dan verwacht. Veel van de problemen zijn te ondervangen door de kwaliteitscirkel PDCA (plan, do, check, act) toe te passen.

De onderdelen van deze cirkel moet SMART (specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdgebonden) zijn.

Voor u lezers bekende info, maar in de praktijk ontbreekt het hier wel eens aan. Nu een aanvullend inzicht:

Voornoemde kwaliteitscirkel moet op meerdere dimensies worden beoordeeld. Met meerdere dimensies bedoel ik: niet alleen op de processen (zoals verkoop, voorraad, inkoop, administratie, logistiek, automatisering et cetera) maar ook op cultuur, opleidingsniveau, klantenbinding, strategische, tactische en operationele planning en alle aspecten die de overnemer relevant vinden. De te behandelen dimensies volgen uit een risicoanalyse. Deze risicoanalyse kan wetenschappelijk onderbouwd zijn maar ook volgen uit een GBV (Gezond BoerenVerstand).

Een overname is een gespannen situatie, stressvol vol verwachtingen (emoties). Des te meer een reden om er een pennentrekker bij te halen die het proces in vogelvlucht beheerst.

Hopelijk voorkomt deze reactie desillusies.

Barry Mooibroek
ACMO Accountants + Bedrijfsoverdrachtadviseurs

www.bedrijfsoverdracht.acmo.coma

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10