Positief bedrijfsimago essentieel in tijden van schaarste
Sterk bedrijfsimago begin van aantrekken en behoud personeel
4 juli 2007 -
Een derde van de Nederlandse bedrijven implementeer een Employer Branding strategie: het creëren van een positief bedrijfsimago bij huidige en potentiële werknemers. 37 procent van de ondervraagde Nederlandse managers vindt dat deze strategie de grootste impact heeft op de bedrijfscultuur en dat de verantwoordelijkheid ervoor ligt bij de Human Resources afdeling.
Dit zijn de opvallendste resultaten uit internationaal onderzoek van financieel uitzend- en detacheringsbureau Accountemps. Aan het onderzoek, dat heeft plaatsgevonden in maart/april 2007 onder zeventien verschillende landen wereldwijd, deden ruim 5.000 Finance & Human Resources Managers mee.
Preferred employer Doelstelling voor het doorvoeren van een Employer Branding strategie is dat de organisatie wordt beschouwd als 'preferred employer'. Een succesvolle strategie zorgt ervoor dat werknemers 'blij' en 'trots' zijn dat ze bij het bedrijf mogen werken.Werknemers geven ook aan dat ze meer betrokkenheid voelen bij de organisatie. De strategie is dus niet alleen belangrijk voor potentiële werknemers, maar zeker ook voor huidige werknemers. HR beleid Vooral bedrijven in Groot-Brittannië (44 procent) en Luxemburg (40 procent) zeggen, dat zij een Employer Branding strategie voeren. Een derde van de Nederlandse Finance en Human Resources Managers zegt een Employer Branding strategie te hebben. Twintig procent van de Italiaanse organisaties is van plan de strategie volgend jaar te implementeren. Gebruikelijk is het om de Employer Branding binnen het HR beleid door te voeren; gemiddeld 62 procent doet dat. Vooral bij Nederlandse organisaties (77 procent) is dit de meest voorkomende aanpak. Gemiddeld hebben één op de vijf van de ondervraagde bedrijven een extern adviesbureau ingeschakeld, gespecialiseerd in 'interne communicatie'. In Luxemburg (32 procent) en in Groot-Brittannië (30 procent) schakelen managers vaker zo'n bureau in.
Betrokken en tevreden De belangrijkste reden voor het uitvoeren van Employer Branding is om werknemers zich meer betrokken te laten voelen bij de organisatie. Duitsland (38 procent) en Italië (37 procent) scoren hierin het hoogst. Het behouden van het huidige personeel (gemiddeld twintig procent) en een positief imago binnen de branche (gemiddeld zestien procent) worden ook als belangrijke redenen gezien. Een goed doorgevoerde Employer Branding strategie kan een grote impact hebben op de 'tevredenheid' van de medewerkers. In Spanje is dat zelfs 69 procent. Op de tweede en derde plek worden 'reputatie binnen de branche' en de 'bedrijfscultuur' genoemd. In Nederland (37 procent) heeft Employer Branding, volgens de respondenten, de grootste impact op de gehele bedrijfscultuur. Opvallend is dat voor Ierland de belangrijkste doelstelling om aan een strategie voor 'Employer Branding' te beginnen, het behouden van huidige personeel (24 procent) is. Terwijl dezelfde respondenten de 'reputatie' binnen de branche (36 procent) uiteindelijk noemen als 'grootste impact'.
Communicatie De direct verantwoordelijke voor de ontwikkeling van Employer Branding is volgens de meeste respondenten de CEO of de CFO. De afdeling 'Human Resources' wordt aangewezen als verantwoordelijke door 24 procent van de deelnemers. Dit antwoord wordt vooral gegeven door de Nederlanders (46 procent). Logisch ook, want bij de meeste organisaties gaat de communicatie via het HR beleid.
Welk onderzoek wijst de conclusie in de laatste zin uit?
mevrouw lieve CLIJMANS
|
|
4
-
07
-
2007
|
09
:
52
uur
Vanuit Angelsaksisch perspectiefis dit bijna een evidentie. We kunnen hier dus nog uit leren. Alle prille inspanningen ten spijt is het nochtans schrijnend dat dezelfde HR-verantwoordelijken in een sollicitatietraject plots het hele reputatiemanagement vergeten zijn en dit zeer onprofessioneeel aanpakken. Wat is de zin van de investering als men nog niet eens de moeite neemt om kandidaten correct te behandelen?
heer Leonard Faber
|
|
4
-
07
-
2007
|
14
:
08
uur
Employer Branding is niet alleen in tijden van schaarste belangrijk, maar moet altijd hoog op de agenda staan. Vele ondernemingen denken nu pas aan Branding, terwijl het opbouwen van een (Employers) Brand een langdurig proces is en niet op korte termijn resultaat oplevert. De planning en organisatie van Employer Branding bevindt zich op het snijvlak van HR en Marketing, maar is een onderwerp wat de gehele organisatie raakt. Dus niet specifiek of uitsluitend de CEO, laat staan CFO. Het is raadzaam om beide disciplines, zowel HR als Marketing, te verbinden om een succesvolle branding strategie te ontwikkelen. Daarbij is consistentie tussen imago en identiteit, brand en karakter van het bedrijf van essentieel belang. Klopt het beeld dat je extern wegzet niet met het beeld dat medewerkers of sollicitanten ervaren bij kennismaking met of werkzaamheden binnen je onderneming, dan werkt je branding strategie tegengesteld, gaat de arbeidsmarkt zich van je afkeren en zijn verbazing, ergernis, frustratie en een hoog verloop de gevolgen. Zie het voorbeeld van de vorige schrijfster, mevrouw Clijmans.
mevrouw M. Bakker-Boone
|
|
5
-
07
-
2007
|
15
:
55
uur
Alles wat de heer Faber oppert is reeds ondergebracht in de tak van sport die Corporate Communicatie heet, die als het goed is een stafafdeling die direct rapporteert aan de Raad van Bestuur en op geintegreerde wijze verantwoordelijk is voor zowel de interne-als externe communicatie. Waarbij (internal) branding slechts één aspect is van de vele werkgebieden die daartoe behoren (voor externe communicatie naast marketing ook bijv. public affairs, issuemanagement en woordvoering en interne communicatie). Ik ben het met de heer Faber eens dat de bevraagde doelgroepen niet de meest voor de hand liggende zijn. Betrek ook de directeuren (corporate) communicatie of voorzitters van de RvB (die meestal corporate communicatie in hun portefeuille hebben) voor een kloppend beeld.
Ron den Braber
|
|
11
-
07
-
2007
|
10
:
59
uur
Pas in tijden van schaarste op de arbeidsmarkt worden organisaties gedwongen nadrukkelijker stil te staan bij hun imago. Dan is het zaak om 'Preferred employer' te zijn of te worden, dan staat tevredenheid en betrokkenheid van medewerkers plotseling in the spotlights. Natuurlijk zijn dat zaken waar altijd over nagedacht zou moeten worden, maar het is nu eenmaal de waan van de dag die regeert. Niets menselijks is werkgevers vreemd. Het is echter nooit te laat om te beseffen dat de werkgever die betrokkenheid toont, betrokkenheid zal oogsten. En dat zit soms in kleine dingen. Kijk bijvoorbeeld eens op: (Klik hier)