4 juli 2007 -
Veertig procent van de Nederlandse managers in de financiële wereld is dagelijks meer dan een uur kwijt met het zoeken naar bedrijfsinformatie. Een op de tien besteedt hier zelfs meer dan twee uur per dag aan. Dit blijkt uit een recent onderzoek van Information Builders onder managers in heel Europa. Inefficiënte beslissingstrajecten kosten bedrijven in finance jaarlijks miljoenen euro's.
42 procent van de managers in finance heeft toegang tot real-time informatie. Daarmee steekt de financiële branche met kop en schouders uit boven sectoren als de chemie (25 procent) en de logistiek (28 procent). Toch zegt bijna een derde van de ondervraagden niet genoeg informatie ter beschikking te hebben om goede beslissingen te maken, met name op het gebied van compliance.
Gebruiksvriendelijk
"Wanneer managers teveel tijd kwijt zijn met het zoeken naar managementinformatie om besluiten te kunnen nemen, zoals blijkt uit dit onderzoek, dan is er iets mis met de toegang tot interne bronnen zoals de talrijke klantdatabases," zegt Marco Gianotten, managing director van onderzoeksbureau Giarte. "Voor managers moet het intern vergaren van data net zo gebruikersvriendelijk zijn als zoeken met Google. Systemen voor analyse en rapportage – zogenaamde business intelligence – zijn nog teveel het exclusieve domein van staffunctionarissen. Dit kennisisolationisme is dodelijk."
Rol technologie Bij 68 procent van de Nederlandse organisaties wordt bedrijfsinformatie aangeboden in verschillende systemen per afdeling. De meerderheid van de respondenten geeft aan dat informatietoevoer vanuit één centraal systeem het maken van beslissingen makkelijker zou maken. Toch zet minder dan een derde van de bedrijven een business intelligence-oplossing in om medewerkers op een gebruiksvriendelijke manier toegang te geven tot cruciale informatie. "Nederlandse bedrijven lopen miljoenen mis door inefficiënte beslissingstrajecten," zegt Dennis Bartels, country manager van Information Builders in de Benelux. "Het is alarmerend dat organisaties dagelijks beslissingen nemen op basis van onnauwkeurige en verouderde data. Pas als je alle barrières tot toegankelijke en up to date informatie wegneemt, kun je er zeker van zijn dat mensen goede beslissingen nemen die een positieve invloed hebben op de bedrijfsprestaties."
Het onderzoek Het onderzoek is in mei 2007 in opdracht van Information Builders uitgevoerd door onderzoeksbureau Vanson Bourne onder 610 managers in Engeland, Frankrijk, Duitsland, Spanje, Portugal, Nederland, België en Zwitserland. De ondervraagden waren werkzaam bij organisaties variërend van non-profitorganisaties tot bedrijven met een jaarlijkse omzet van 5 miljard euro.
Bron:Financieel Management