zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

ICT-ers hebben minder sterke band met organisatie

3 juli 2007 - Medewerkers binnen de ICT-sector hebben een minder sterke band met de organisatie dan werknemers n andere beroepsgroepen. Dit blijkt uit recent medewerkersonderzoek van Effectory. Ook zijn ICT-medewerkers minder tevreden met hun werkzaamheden dan gemiddeld.

Volgens Marc Sijtstra, directeur van Effectory, is de grootste uitdaging binnen de ICT-sector het binden van medewerkers aan de organisatie. Passen bij de organisatie scoort een 6,6. Het landelijk gemiddelde is een 7,1.

Sterke linking-pin doorslaggevend
Uit het onderzoek komt verder naar voren dat 31 procent van de ICT-medewerkers aangeeft op zoek te zijn naar een andere baan, terwijl het landelijk gemiddelde 22 procent is. "Door het grote aantal gedetacheerden binnen de sector lijkt het lastig om mensen verbonden met en trots op de moederorganisatie te krijgen", zegt Sijtstra. "Een aansprekende bedrijfscultuur én een manager die een sterke 'linking-pin' vormt tussen de medewerker en de organisatie zijn hierbij doorslaggevend".



Verkeerde match door commerciële belangen
De inhoud van werkzaamheden scoort bij ICT-medewerkers ook lager dan het landelijk gemiddelde, een 6,8 ten opzichte van een 7,1. Uit het onderzoek blijkt dat er niet voldoende aandacht wordt besteed aan een goede match tussen medewerker en werkzaamheden. "Vaak spelen hier commerciële belangen mee", zegt Sijtstra. "Leidinggevenden binnen deze sector hebben targets, ze laten daarom liever geen medewerkers op de bank zitten. Dit betekent dat een ICT-werknemer sneller een opdracht krijgt die minder goed bij zijn capaciteiten en ambities past."

 
 Doorsturen   3 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 
 
 
reacties
 
Martha van de Pasch  |   | 
3-07-2007
 | 
08:09 uur
ICT-ers worden tegenwoordig over het paard getild. Het schijnt je van het te zijn als je dat bent. Maar weten ze ook werkelijk wel zoveel. Met de blik op nul gericht wordt de spanning gezocht tussen de bedrading van alle seinen die maar worden opgevangen. Het kijken door een koker gaat iedereen goed af. Het technische gedeelte van de rechterhersenhelft draait op volle toeren en daar is minder ruimte voor de empathie. Men heeft het een of het ander. Inderdaad staat de commercie hier voorop. Dat de inhoud van de werkzaamheden lager scoort dan het landelijk gemiddelde is de ontwikkeling op dit gebied die hier op zijn tijd bijscholing verdient. Ook daar zal de werkgever geld in moeten steken. De verwachtingen zijn meestal hoger dan de kennis toelaat. Dit is pas te merken als er niet 1 maar 5 personen aan je computer aan het rommelen zijn en de 6e persoon pas met de oplossing komt. Leve de techniek.
Morpheus  |   | 
3-07-2007
 | 
09:14 uur
Dat de manager als linking pin belangrijk is, wil ik best geloven zeker in het geval van detachering. Feit is ook dat er maar weinig goede managers zijn in de IT. Dit komt ook door de doorgroeimogelijkheden die organisaties in het verleden (en zelfs nu nog) boden: om er op vooruit te gaan moest je naar een leidinggevende functie toe groeien terwijl verdieping in de technologie ondergewaardeerd werd. En kijk voor de grap eens wat er bij veel IT-bedrijven nog zit qua conglomeraat aan managers die vaak te veel verdienen en te weinig opleveren. Dit veroorzaakt ook veel ontevredenheid bij IT-ers. De IT-er is degene die het werk doet: ontwerpen, schattingen maken, bouwen, adviseren, oplossingen bedenken voor technische tegenvallers, deadlines halen, overwerken... overwerken terwijl je manager al je advies in de wind slaat en het beter weet... en zijn eigen belangen nastreefd. Dat is hoe het vaak gaat en daar voelt de IT-er zich natuurlijk niet happy bij.
Paris  |   | 
3-07-2007
 | 
16:14 uur
Morpheus heeft grotendeels gelijk ...
Als er sprake moet zijn van management, laat het dan ook door iemand zijn die tenminste een goede overbrugging weet te maken tussen technisch en commercieel.
Vaak worden door de managers targets nagestreefd/voorbijgestreefd die niet aansluiten op de aanwezige capaciteit simpelweg omdat "men niet weet wat men kan en men ook niet kan doen wat men weet"

Natuurlijk zijn er ook zat gevallen van ICT-ers die zich onterecht "specialisten" noemen, zoals hierboven aangehaald door Martha van de Pasch, maar dan nog ligt de oorzaak van het probleem bij management omdat die vanuit hun positie een beter inzicht behoren te hebben over "WIE ze WAAR plaatsen en vooral WAT laten doen"

Daarom heb ik het volgende te zeggen: "ICT-ers met een commerciële inzicht" ... More power to you!!!

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10