Financieel manager vergroot invloed door verder te kijken dan cijfers
2 juli 2007 -
CFO's die zichzelf in de kijker willen spelen en meer invloed binnen hun organisatie willen verwerven moeten verder kijken dan hun spreadsheets en berekeningen en zich verdiepen in mensgerelateerde zaken. Te vaak proberen CFO's autoriteit verwerven door te schermen met technische en financiële informatie, zo blijkt uit onderzoek van PricewaterhouseCoopers onder financieel managers.
De beste manier om hun invloed op de top te vergroten is echter om te laten zien dat ze ook uitgebreide kennis hebben van andere zaken die het succes van een onderneming bepalen. Hoewel de meerderheid van de ondernemingen (83 procent) tevreden is over de financiële informatie die ze krijgen, vindt meer dan de helft dat er nog veel gedaan moet worden om de kwaliteit van niet-financiële managementinformatie (zoals verkoopgegevens en klanttevredenheid) te verbeteren.
Kwaliteitsbewaking Tom Gunson, partner bij PwC: "Uit dit onderzoek blijkt dat CFO's die hogerop willen komen hun blik uit moeten breiden van de wereld van cijfers en data naar die van mensen en hun gedrag, zich op moeten werpen als voorlopers van veranderingen binnen hun organisatie. Financieel managers willen zich positioneren als de best mogelijke informatie bron voor de beslissingnemers in hun onderneming en zouden zich daarom op moeten werpen als kwaliteitsbewaker van álle managementinformatie – zowel financieel als niet-financieel." Minder dan de helft van de ondervraagde CFO's is echter tevreden met de kwaliteit van hun managementinformatie. Daarom zoeken meer dan acht van de tien dat ze soms of vaak aanvullende informatie zoeken over de gegevens die ze ontvangen, hoewel ook meer dan de helft zegt die informatie regelmatig te negeren.
Verantwoordelijkheid Er is overigens weinig duidelijkheid over wie de verantwoordelijkheid heeft voor het verstrekken van niet-financiële informatie. Meer dan een kwart van de CFO's vindt dat die bij hen ligt; vier van de tien zeggen dat niemand die draagt. Het is echter onmiskenbaar dat degene die de informatie beheert, erg waardevol voor de onderneming is. Zeven van de tien ondervraagden zeggen bovendien dat hun directie meer aandacht besteedt aan de toegespeelde informatie dan twee jaar geleden. De redenen hiervoor: verbeterde technologie, veranderende wetgeving, meer concurrentie en hogere eisen van belanghebbenden. Toch hebben veel financieel managers het gevoel dat ze niet genoeg nuttige informatie krijgen, zodat ze de top niet goed genoeg kunnen bijstaan bij het nemen van beslissingen. Opvallend is wel dat de ondernemingen die een bovengemiddelde financiële groei doormaakten in de afgelopen drie jaar over significant betere managementinformatie beschikken dan de rest. Die goed presterende ondernemingen besteden bovendien evenveel aandacht aan financiële als aan niet-financiële informatie in hun managementrapportages.
Analyse De complexiteit binnen de onderneming blijkt het belangrijkste obstakel bij het vergaren van nuttige managementinformatie, gevolgd door ontoereikende middelen en technische problemen. "Uit het onderzoek blijkt dat de informatie die momenteel ontvangen wordt door CFO's niet voldoende is om de diepgaande analyse te produceren die nodig is voor een effectief beslissingsproces, vooral wat betreft niet-financiële gegevens. De grootste uitdaging voor de CFO van nu is dus het verzamelen, verwerken en distribueren van de juiste informatie en het genereren van de benodigde inzichten om de prestaties te verbeteren."
Ik ben het daar helemaal mee eens en het opzetten van een balanced score card leert je het bedrijf beter kennen en op prestaties te meten. Dit inclusief de 'zachte' elementen.