Binnen twee jaar streeft online werving werving- en selectiebureaus voorbij
29 juni 2007 -
Niet bedrijfsstrategie of management zijn de grootste uitdaging voor ondernemingen, maar de strijd om goed personeel. Uit onderzoek van KPMG en de Recruitment and Employment Confederation blijkt dat het vinden van geschikte werknemers de meeste aandacht vraagt binnen meer dan de helft van de Britse bedrijven.
De zoektocht naar geschikt personeel drukt bovendien zwaarder op de kosten en productiviteit van een onderneming. Veel werkgevers zoeken daarom naar alternatieve wervingstactieken. Vooral internet wordt daarbij steeds vaker ingezet.
Online werving Vooral grote ondernemingen werven meer en meer online. De afgelopen twee jaar heeft een aanzienlijk deel van deze bedrijven een eigen wervingssite opgericht. Hierdoor besteden bedrijven als Unilever, de BBC en de Royal Mail inmiddels 80 procent minder aan externe wervingsbureaus. Een eigen wervingssite is echter alleen zinvol als de onderneming al grote bekendheid geniet en uit zichzelf veel kandidaten aan weet te trekken. En dat geldt natuurlijk niet voor de meeste ondernemingen. Daarom maken acht van de tien werkgevers nog steeds gebruik van een combinatie van interne werving en het inschakelen van externe bureaus.