zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Zakelijk betalingsgedrag vertoont lichte verbetering

Positief economisch klimaat leidt tot minder openstaande rekeningen

28 juni 2007 - Dankzij economische groei in Europa worden rekeningen sneller betaald. De feitelijke betalingstermijn (DSO) in Europa zakte volgens het European Payment Index-onderzoek van Intrum Justitia van 60 dagen in 2006 naar 58,5 dagen in 2007. De laagste stand sinds 2004.

Het gevaar van deze daling is dat het bedrijfsleven minder aandacht heeft voor hoogwaardig credit management, terwijl er in Europa jaarlijks nog steeds 250 miljard euro wordt afgeschreven doordat er niet betaald wordt.

Positief economisch klimaat


Het verbeterde betalingsgedrag is niet verassend, omdat het in hoge mate te danken is aan het positieve economische klimaat. Met name bedrijven en overheden krijgen meer geld binnen en zijn daarom geneigd sneller hun rekeningen te betalen. In vrijwel alle Europese regio's is de positieve trend waarneembaar. In Zuid-Europa is het betalingsrisico nog steeds het grootst.

Top drie
De top-drie van meest risicovolle landen wordt aangevoerd door Portugal, gevolgd door Griekenland en op derde plaats Tsjechië. De drie beste landen in Europa als het om betalingsgedrag gaat, zijn: Finland, Zweden en Noorwegen. De goede score in deze Scandinavische landen is onder meer te danken aan de sterke economie en een goed gereguleerd incassobeleid.

Incasso voorkomen
De informatie uit de European Payment Index (EPI) blijkt waardevol voor het Nederlandse bedrijfsleven. De resultaten van de afgelopen tien jaar laten zien dat bedrijven die gebruik maken van de EPI en de overige kennis rond internationaal debiteurenbeheer beduidend vaker hun rekeningen in het buitenland betaald krijgen. Dat is ook logisch, want wie kennis heeft over internationaal betaalgedrag loopt minder risico's in de handel met buitenlandse klanten. Daardoor kan men meer profiteren van de kansen op de internationale handelsmarkt.

Consumentengedrag
Opvallend is ook dat het betalingsgedrag van consumenten geen verbetering laat zien. De oorzaak hiervan is dat de financiële positie van de Europese consument nog niet is verbeterd. De loonstijgingen zijn veelal teniet gedaan door toename van kosten, zoals energiekosten. Het geld blijft dan ook vooralsnog bij het bedrijfsleven hangen.


Bron: Financieel Management
 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10