Starters beginnen carrière liefst bij bedrijf dat ze al kennen via stage of bijbaan
27 juni 2007 -
Uit onderzoek onder ingeschreven studenten bij ASA Studenten Uitzendbureau, blijkt dat 35 procent van de studenten blijft hangen in zijn of haar laatste bijbaan of stage. Het bieden van stageplaatsen lijkt daarmee de manier voor bedrijven om aan jong gekwalificeerd vast personeel te komen.
Het door ASA Campus Recruitment uitgevoerde onderzoek geeft aan dat studenten als starters op de arbeidsmarkt huiverig zijn om aan hun eerste baan te beginnen bij een onbekend bedrijf. Ruim 35 procent solliciteert liever bij een bedrijf dat ze via stage en/of bijbaan hebben leren kennen, zodat ze weten wat hen te wachten staat. Er is daarbij geen significant verschil aan te geven tussen HBO en universitaire studenten.
Laatstejaars Opvallend is dat ondanks de steeds krapper wordende arbeidsmarkt en de toenemende vraag naar gekwalificeerd personeel dit percentage de afgelopen jaren gelijk is gebleven en niet is gedaald. Ondanks de inspanningen van bedrijven om via arbeidsmarktcommunicatie de afgestudeerde HBO'er of WO'er aan te trekken, lijkt het efficiënter om derde en vierdejaars studenten een passende studiegerelateerde bijbaan of uitdagende stage aan te bieden om hen vervolgens ook daarna succesvol aan het bedrijf te binden.
Nieuw concept ASA Campus Recruitment, het werving en selectiebureau van ASA Studenten Uitzendbureau, is hier met een nieuw concept op ingesprongen. Deze nieuwe aanpak geeft studenten tijdens hun laatste studiejaren de mogelijkheid om parttime te worden gedetacheerd naar studierelevante bijbanen. Hierdoor bouwt de student relevante werkervaring op en komt het bedrijf in een vroeg stadium in contact met de schaarse en potentieel zeer interessante groep gekwalificeerde studenten. "Als enige landelijke studenten uitzendbureau bemiddelen wij studenten uit het bestand van ASA naar een passende en studiegerelateerde bijbaan, en afgestudeerden naar een traineeship of eerste baan. In onze dienstverlening staan de wensen en behoeften van zowel studenten als ook opdrachtgevers voorop. Daarom houden wij telkens onderzoeken. Dit onderzoek geeft een opvallende uitkomst. Want ondanks de krapte op de arbeidsmarkt en de toenemende vraag naar gekwalificeerde starters, lijken stages en bijbanen voor zowel studenten als opdrachtgevers interessant. De studenten kunnen relevante en noodzakelijke ervaring opdoen. Maar omdat ruim 35 procent van hen ook daarna bij het bedrijf blijft, blijkt het ook voor bedrijven erg interessant om via het bieden van stages en/of bijbanen de juiste mensen binnen te krijgen", aldus Astrid van Dijk, manager ASA Campus Recruitment.